Fredagsfnys

veckobrev

24 januari 2020 | Från utfodring till bäverfrossa, och en hel del däremellan.

Fyra nya tillfällen att gå Om Får och Foder kan man nu anmäla sig till via Gård & Djurhälsans hemsida. Sala 16/3, Skara 30/3, 2/4 Kramfors och Gotland 14/5. Ytterligare tre orter är bokade, i Gävleborg, Västerbotten och Bohuslän. Tider och anmälningsmöjlighet kommer så snart alla detaljer är klara.

Om Får och Foder-utbildningen har blivit väldigt uppskattad. Jonna, kontaktperson i Värmland skrev såhär efter deras kurs: ”Hej! Nu är kursen avklarad och vilken succé! Alla verkade väldigt nöjda och jag måste ge Theo en eloge för otroligt proffsigt framförande! Innehållet kändes väldigt relevant och gav mycket kunskap och det kändes som att Theo verkligen fångade sina åhörare trots att det var lite strul med tekniken. Kan bara sammanfatta allt som väldigt lyckat!”

Det kan vara lite läskigt att arrangera en kurs som hänger på digital teknik, men Theo hälsar att om plan A inte fungerar så finns en plan B och C, så hittills har det alltid löst sig.

Kursmaterialet som deltagarna får med sig hem går inte av för hackor, det har fått mycket beröm och vi tror det är det mest aktuella och relevanta man kan hitta samlat om foder till får under svenska förhållanden.

Förra veckan mötte vi upp med Elitlamm och Gård & Djurhälsan för utvecklings-arbete om Gårdsfacit. Att släppa in Ulf och Theo i samma rum med gemensam uppgift uppges vara förenat med viss risk och stor hävstångseffekt. De lär ha gått igång ordentligt, men mer har inte Elof berättat. (Kom ihåg att fylla i arbetstid och areal i ditt Gårdsfacit, så levererar programmet mycket bättre data om din produktion tillbaka.)

Handlingsplanernas Foodservicegrupp har haft en stimulerande arbetsdag i Stockholm. En reflektion efter mötet är att de stora grossisterna har ganska liten kunskap om vår näring, det finns mycket som vi behöver berätta och informera om. Annan information från insidan är att det från restauranghåll finns ett tydligt intresse för tackkött. Ett intresse vi nu måste förvalta.

För en vecka sedan hölls ett välbesökt Swedish Wool Initiative-möte (Swedish Woolmeet) hos Filippa K. 25 personer från 20 olika kläd- och inredningsföretag fanns på plats, och alla är mycket intresserade av får och ull. Vi gör vårt bästa för att ”utbilda” dem om den svenska ullen, och nu kommer företagen att få lämna in uppgifter om vad de planerar att göra i svensk ull, vilka mängder de behöver, vilken typ av ull och så vidare.

Mer info kommer om efterfrågad ull, men generaltipset är att ta vara på all ren ull. Hur man hanterar ullen för att få ut dess full potential läser man i Ull och skinn – vägen till mervärde, eller här om film känns mer lockande. All ull från FinDor-korsningar, som uppmärksammats i samband med Vinnova-tröjorna, tror vi kommer efterfrågas. Dags för alla andra korsningar och rasrena med schysst ull att träda fram och berätta om sina fördelar.

Remissyttrande som svar på en inbjudan om att lämna synpunkter på nytryck av Jordbruksverkets föreskrifter om vaccination mot mjältbrand har skickats in.

Saknar du veckobrevet och information via epost från din lokalförening? Det verkar som att fler veckobrev har börjat fastna i era spamfilter på sistone. Vi ser över inställningar på servrar och annat som kan göras på vår sida för att minska problemet med att information vi skickar till er medlemmar inte kommer fram.

Märker du att veckobrevets epostversion saknas, ta en titt i skräpposten. Om post från SF hamnat där, tala om för mailprogrammet att detta inte är skräppost (man brukar kunna avmarkera en ikon eller klicka på en text). Att lägga till epostadresserna som veckobrevet och information från lokalföreningarna kommer ifrån i den egna adressboken är en annan bra åtgärd, som kan hjälpa meddelanden från SF att nå hela vägen fram.
Lägg in dessa adresser i din adressbok:
hemsidan@faravelsforbundet.com
sekreterare@faravelsforbundet.com

Era fakturor för SF-medlemsskap 2020 är på väg ut, tillsammans med en present vi hoppas ni kommer att gilla att visa upp er med. Detta brev kommer kommer i 1900-talsbrevlådan, så det kommer åtminstone inte att klassas som skräppost.

Protokollsammanfattning från SFs styrelsemöte nr 203 går ut till alla ordförande och sekreterare i lokal- och rasföreningarna idag tillsammans med underlag för den så viktiga Funktionärsrapporten 2020. Vi uppmanar alla lokalföreningar att fylla i den och skicka till Britta efter att ni haft ert årsmöte. Ni som representerar en rasförening får gärna använda samma mall och uppdatera kontaktpersoner. Vår lista över rasföreningarnas kontaktpersoner är inte helt aktuell.

De populära Ljungstorpskvällarna har startat hos Skaraborgs Fåravelsförening. Gäst den första kvällen var den unga forskaren Niclas Högberg från SLU. Han höll en mycket intressant föreläsning om parasiter och faran med resistens. Han pratade också om sitt andra stora intresse, digital övervakning av får. Här är utvecklingen i sin linda, men på SLU i Skara har man gjort försök om man med hjälp av elektroniska sensorer på fåren kan se avvikande beteenden och därmed upptäcka sjukdom hos djuren innan man ser symptom med blotta ögat. Ett mycket intressant forskningsområde. Fårskötsel återkommer till Niclas forskning under året. Kommande Ljungstorpskvällar är den 5/2 och den 19/2.

Ljungstorp
Foto Einar de Wit

Fårskötsels redaktion har även varit på ett intressant studiebesök på Eksholmens Gård utanför Svedala i Skåne. Förutom ett mycket rationellt nybyggt fårstall pratades också mycket om att få ut positiva budskap i media. Utförligt reportage i nästa Fårskötsel, som utkommer den 7 februari.

Eksholmens
Foto Einar de Wit

Flera lokalföreningar har ett fruktsamt samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan. Till exempel Östgötalamm med Crister Nilsson i spetsen har genomfört en lyckad studiecirkel i ”Fårhållning och Lammproduktion”. En utförligare artikel om detta kommer i nästa Fårskötsel, vi hoppas det kan inspirera fler föreningar till kurssamarbeten.

Sverige fortsatt fritt från Bluetongue meddelade SVA idag. I december genomförde Jordbruksverket i samarbete med SVA och Växa Sverige en provtagning för att undersöka förekomst av antikroppar mot bluetouge (blåtunga). Totalt 188 tankmjölksprover från besättningar med ovaccinerade kor i riskområden analyserades. Alla prov var negativa vilket innebär att vi sannolikt inte haft smittan i Sverige under 2019.

Från Jordbruksverket denna vecka: Den nya handlingsplanen för Sveriges livsmedelsstrategi innehåller både fördjupningar av tidigare satsningar och nya prioriteringar för att öka den svenska livsmedelsproduktionen. Tillsammans med Tillväxtverket och Livsmedelsverket ska vi skapa ett samlat uppgiftslämnande där företag inom vattenbruket är först ut. Ett annat uppdrag handlar om att ta fram lösningar så att den växande vildsvinsstammen, som är högst påtaglig för många lantbruksföretag, kan bli en resurs.

Grattis Fia Söderberg som i samband med årets Fårfest i Kil kommer att tilldelas FÅRfestens Guldbagge 2020!

Vi går in i högsäsong för fårklippning och landets få dräktighetsscannare jobbar hårt just nu. Fårklipparelistan finns här och på scannerelistan finns några nya namn – scannare under träning som gärna vill komma ut på gårdarna.

Trevlig helg önskar SF!

Heptavac
Tackorna ska klippas till veckan och då är det även dags att vaccinera mot gasbrand. Vaccin har anlänt i kyllåda, vissa saker går smidigare nuförtiden. Foto Britta Wendelius

vykort2