Förbundsnytt om Corona/Covid-19

Till våra medlemmar och lokalföreningarnas styrelser

Hej! På bara några dagar har nu situationen med Covid-19 förändrats och åtgärderna i samhället blivit rätt långtgående. Det pågår diskussioner vad som är rätt och hur stora åtgärder som ska vidtas.

SF diskuterar i dagsläget hur vi ska göra med stämman, vi avvaktar någon tid till innan vi tar beslut att flytta fram eller genomför den digitalt. Enligt stadgarna kan vi flytta på den fram till sista augusti, kallelsen skall vara tillhanda senast 14 dagar innan.

Gör som vanligt, skicka i funktionärsrapporter och ev. motioner, nominering till Året Fårföretagare senast den 1 april. Ni som är delegater och tänker att ni ska vara med på stämman anmäl er, vid minsta tecken på att detta eskalerar flyttar vi stämman. Vi kommer att hålla er underrättade om vidare planer under närmsta veckorna.

Övriga möten och träffar, använd sunt förnuft. De möten som går att genomföra digitalt – gör det.

Träffas ni behöver man inte hälsa, gemensamt fika eller vara extremt nära varandra och de som har minsta tecken på förkylning stannar hemma.

Vi vet av erfarenhet, torkan och bränderna att bönder/fårägare ställer upp för varandra. Nu får vi hjälpas åt att hålla produktionen och skötsel av djur i gång, om det skulle bli ett extremt dåligt läge här i landet.

Många av oss fårbönder har en hög arbetsbelastning nu under våren, tvätta händerna ofta, res inte i onödan och alla som har minsta symtom stanna hemma till två dagar efter att ni blivit symtomfria!

Ta hand om er och hoppas ni håller er friska!

Svenska Fåravelsförbundets styrelse
genom Gudrun Haglund-Eriksson