Hoppas att vi ses och hörs i morgon

veckobrev
6 november 2020 | Dags för digitalt häng och information runt några av de mest aktuella får-frågorna.
Glöm inte vårt digitala medlemsmöte Lammriksdag 2020 som äger rum i morgon lördag. Koppla upp i god tid, klockan 9 börjar vi släppa in deltagarna, och det finns då tid för lite småprat. Klockan 9.30 startar programmet. Länken som man behöver för att ansluta till mötet har skickats ut via epost. Har du inte fått den? Skicka då ett mail till webbredaktören och fråga efter den!
SF och Lammproducenterna har skickat en gemensam skrivelse till Jordbruksverket och Länsstyrelsen i Skåne om att vi vill ha ett möte och en dialog om hur CODD ska hanteras. En artikel om CODD som undertecknats av Gård & Djurhälsan, SF, Lammproducenterna, Skånes Fårintressenter och LRF har skrivits och ska spridas så brett som möjligt. Det är viktigt att alla fårägare nås av aktuell information.
Vi har haft ett möte med Lammproducenterna, Gård & Djurhälsan och SLU om svensk parasitstrategi. Syftet är att hitta en strategi som hela branschen står bakom och som kan bidra till en hållbar och ökande lammprouktion i Sverige. Det finns mycket kunskap och forskning att använda, och som måste spridas till djurägarna. Att vi alla jobbar med enad front och tillsammans, både för att hitta vägar att nå ut och för att söka nya kunskaper, ser vi alla som väldigt viktigt. Detta var ett första möte som kommer att följas av fler.
Projektet Ull som resurs i Halland höll en spridningskonferens i onsdags. Clauda var med som talare och hon rapporterar att väldigt många intressanta företag och produkter har kommit ut ur detta projekt. Vi fick höra föredrag från bland annat Klippans Yllefabrik, CC-wool, Sporda nonwowen, Swedish matress och Form2 AB. Allt från vackra ullplädar, sköna ullmadrasser, möbler gjorda av återvunnet material och med ull som stoppning eller ytskikt till hästschabrak och hundbäddar. Det visades också upp en helt ny produkt av den ull som inte lämpar sig till garn eller tyger, kruklock. Kruklocken är tänkta att skydda jorden och plantorna i krukan från ogräs och avdunstning. Potetial att bli en stor produkt inom trädgårds- och plantindustrin, där man tidigare har använt kokosfiber.
kruklock2
Foto Ull som resurs
Varje vecka välkomnar vi nya medlemmar till SF, antalet medlemmar ökar sakta men säkert. Vi hälsar alla nya med ett välkomstbrev innehållande en överraskning och ett par tidigare nummer av Fårskötsel. Där finns även information om både förbundets arbete och vad Elitlamm kan erbjuda fårägare i form av olika program som hjälp för att hålla ordning på får fast på kontorsnivå. Vi lägger gärna med ett brev från den nya medlemmens lokalförening, så ni i lokalföreningsstyrelserna får mer än gärna författa ert eget välkomstbrev. Skicka till Britta, så ser hon till att just era medlemmar känner sig extra välkomna till sin lokala fåravelsförening.
tillnyamedlemmar
Åtta nya medlemmar bara denna vecka. Varmt välkomna! Foto Britta Wendelius
Medlemmar i Örebro och Västernorrland har fått digitala medlemsutskick denna vecka.
Igår kväll fick alla som redan beställt årets julklapp Heta baggar 2021 ett mail med betalningsanvisningar. Kalendrar som betalas nu skickas i början av nästa vecka. Vill även du ha heta baggar på väggen nästa år, beställ av Britta. Begränsad upplaga, först till kvarn gäller. Mer info här för den som vill beställa.
HetaBaggar2020_3
Perfekt som gåbortpresent eller tackförhjälpen-present till kompisar eller samarbetspartners med fårkoll. Foto Britta Wendelius
Vi har ett litet lager av boken Stängsling mot stora rovdjur. Det är en bok på 127 sidor med mjuk pärm, tryckår är 2014 men innehållet är fortfarande aktuellt. Boken kan hämtas gratis som pdf, men medlemmar som föredrar en riktig bok kan köpa den för 120 kr inklusive frakt. Beställ av Britta så meddelar hon Swishnummer för betalning. Är man ännu inte medlem i SF kostar boken pris 200 kr inkl. frakt.
RASbok
Foto Britta Wendelius
Den planerade Elitlammkursen den 17 november i Varberg har tyvärr ställts in på grund av länets förändrade coronarekommendationer.
HKScan har öppnat upp röstningen till årets leverantör och årets transportör 2020. Röstningen kommer att hålla på fram till den 15 december 2020. Här röstar man, så gå in och rösta på er favorit.
Nu finns en ny Fårpodd att lyssna på. Träffa Åsa Lindqvist som är en av personerna som gjort skillnad för utvecklingen av svensk fårhållning och lammproduktion, och häng med på ett besök på SFs seminstation mitt under högsäsongen.

Nya Fårskötsel har kommit, ett innehållsrikt nummer med mycket information om rovdjursfrågan och om sommarens baggauktioner, Ull- och spinn-SM och riksbedömningar. Därtill artiklar om fårhusets golv, grus eller betong – vad är bäst och vilka bestämmelser gäller, om regelverket kring transporter av djur och Kalle Hammarberg om foder till får. Med mera! Mer komplett innehållsförteckning finns här.
Till sist, missa inte Claes Lövgrens text om provningen av tackakött i Borgholm den 29 oktober. Tackaköttet gjorde smaksuccé. När Christofer Johansson, restauratör på Hotell Borgholm får frågan hur han upplever tackaköttet svarar han
– Det är helt underbart. Vi som har testat det förstår vilken fantastisk råvara det är.
Trevlig läsning, lyssning och helg önskar SF!
lyckadsynk
När man har lyckats med brunstsynkroniseringen! På fyra dagar kom 46 av 51 tackor (ej tacklamm) med brunst. Så nu vet vi vad vi bonden sysslar med sista veckan i mars. Receptet för framgångsrik synkronisering hittar vi här (moment 2 och 3). Foto Magnus Håård
Badkar
I många lägenheter plockas badkaret ut för att ersättas av en dusch. Badkaren blir liggande i något förråd och till slut inser fastighetsbolaget att de måste bli av med dem då de aldrig kommer att användas igen och förrådet behövs till annat. Då är det bra att kunna ringa en djurbonde som gärna vill ha karen till att vattna sina djur, en win-win. Foto Einar de Wit
tackabagge
Tacka söker bagge, nu i vart och varannat fårhus. Foto Britta Wendelius
security
När man har flera bagggrupper och vill att baggarna stannar hos sina egna tackor kan en lösning se ut såhär. Täta och släta väggar som avskiljare ger mindre risk för ”hoppöver” och rymmning. Baggarna ser inte varandra och håller sig lite lugnare då. I vinkeln har vi satt en regel och skruvat i öglor så det går att fästa ihop skivorna med resten av inredningen och även med varandra, med hjälp av våra vanliga grindpinnar. Extra ”inte hoppa över-säkert” blir det sen med en grind som lock över avskiljaren. Foto Britta Wendelius
closeup
Ihopsättningens konstruktion. Foto Britta Wendelius
novembergront
Är novembergrönt det nya svarta? Foto Elof Nilsson
hunditraktor
Nya valpar under inskolning i grön repsektive röd traktor. Röd bonde menar att det är synd om grön bonde som bara har plats för en hund. Foto Elof Nilsson och Einar de Wit.
novembersolner1
Även november tävlar i maffiga solnedgångar och här står slaget mellan Skaraborg och Örebro län. Foto Gudrun Haglund Eriksson
novembersolner2
Fast det är väl fusk att ha söta hundar med på bilden? Foto Einar de Wit