Wales: HCC försvarar användningen av "köttavgiften"

Hybu Cig Cymru (HCC), Wales organisation för marknadsföring av det inhemska röda köttet, försvarar sig mot påståenden om att producenternas pengar har använts för att betala ministrars semestrar istället för att fresta konsumenter att köpa mer av det som landets bönder producerar.
HCC finansieras av en köttskatt som tas ut av walesiska bönder – de tar 4,34 £ för varje ko som säljs, mer än 1 £ för varje gris och 63 pence (ca 7 SEK) för lamm och får. Dessa pengar ska gå till att fresta konsumenter i England, Irland och Skottland för att köpa walesiskt lamm, gris-och nötkött.
I stället får HCC kritik för att avgiften är med och finansierar nöjen utomlands för ministern för naturresurser – som åkte till Kanada i stället för att ta hand om effekterna av den senaste tidens stormar och översvämningar. Tjänstemän har också rest till Hongkong och Dubai.
Man undrar också varför ingen av HCCs medlemmar har deltagit i ett enda mat-event i England under de senaste tre åren, men rest till städer som Paris och Milano.
HCC säger att anklagelserna om att köttavgiften används till ministrars och tjänstemäns nöjen är osanna och omotiverade, och pekar på de framgångar som utlandsdelgationerna haft. Till exempel veckans tillkännagivande att Welsh Beef snart kommer att finnas i 80 italienska livsmedelsbutiker och att 180 butiker i Sverige kommer att börja sälja Welsh Lamb.
Farmers Guardian: HCC defends spending of Welsh meat levy ››
Översatt med Google ››