Ansarve farm, Visby, Gotland

Nominerade till Årets Fårföretagare 2020 av Gotlands Fåravelsförening
Ansarve3
Foto Ansarve farm
Ansarve farm är en liten Gotländsk lammgård strax söder om Visby. Gården drivs av Jenny Granlund med familj. Totalt 150 tackor som under sommaren är ute på naturbeten, bland annat på Furillen och Bungenäs.
Av lammen produceras ull, päls och kött. Gården är KRAV-certifierad.  Jenny syr, producerar och designar på gården i Stenkumla. Hennes produkter och ett stort utbud av vackra lammskinn säljer hon i sin butik på Adelsgatan i Visby. Även produkter säljs i webshop. Jenny levererar sina lamm till Gotlands Slagteri. Raserna på gården är Gotlandsfår och Leicesterfår.
Under  2019 har Jenny satsat på att bygga ut verkstad samt storskaligt investera i ny teknik med en datoriserad stickmaskin som kan sticka från garn till färdig produkt. Jenny demonstrerade nyligen sin senaste investering ”stickmaskinen” vid Gotlands Fåravelsförenings årsmöte med en trevlig film som ni kan se här. Jenny har utbildats sig i programmering för stickmaskinen i Tyskland vilket är hennes nästa utmaning att fixa all programmering själv. Jenny har under flera år även medverkat i tysk tv från gården med dess verksamheter i samband med Medeltidsveckan på Gotland. Senaste satsningen är att komplettera gården med några Jämtlandsfår för att få tillgång till vit ull som ska spinnas till garn för den egna produktionen.
Motivering
Gotlands Fåravelsförening nominerar Jenny Granlund, Ansarve Farm till Årets Företagare. Jenny bedriver avelsarbete på päls och leicester med målvetenhet för att ständigt utveckla päls och tillväxt. Ansarve Farm är även med på topplistan för Gotlandsfårsbesättningar för tillväxt med en 12:e plats 2019. Jennys affärsidé är att lammskinn eller någon av hennes ullprodukter bidrar till Sveriges öppna landskap med hjälp av välmående djur. Hon har betesproduktion på ett flertal naturbeten. Jenny driver även en butik (förutom hemma på Ansarve) på Adelsgatan i Visby, som är den mest kända shoppinggatan i Visby. Gårdens produkter säljs där förutom försäljning via webshop och grossister.
Jennys förmåga att genom sitt entreprenörskap arbeta med hela kedjan från djur till produkt och ständigt komma med nytänkande inom fårnäringen är unikt vilket gör att Gotlands Fåravelsförening vill nominera Jenny Granlund som Årets Fårföretagare.
Ansarve2
Foto Ansarve farm