Nya rekord på Gotlands baggauktion

Anna Törnfelt rapporterar från årets auktion i Sjonhem som hölls den 25 september 2021.

Årets baggauktion i Sjonhem på Gotland var en fantastisk tillställning där alla baggar som kom blev sålda. 7 äldre baggar, 39 ungbaggar och en tacklammsgrupp på 3 djur.

Priserna spände mellan 72000 kr till 5000 kr, så alla kunde få tag på en bagge. Medelpriset för de yngre baggarna blev över 17 000 kr. Auktionisterna Kjell Nilsson och Björn Eriksson gjorde ett bra jobb och vi kallar numera Kjell för superauktionist, eftersom han har auktionerat ut de tre genom tiderna dyraste gotlandsfårsbaggarna. Två på denna auktion, för 72 000 kr respektive 68 000 kr. Dessa fina djur Gannarve Frej såld av Gannarve Gård i Fröjel och Skinnarve Pommac, säljare Skinnarve Lantbruk AB i Levide samt en bagge för 66 000 kr år 2015 .

Gannarve Gård har gjort en kometkarriär på 4 år, då ägarna Marko Martinsson och Åsa Seger köpte tackor från Erikshester och kombinerade dem med fina djur från Sindarve och Gannarve (Nobells lammgård). Vid denna auktion sålde de 5 fina baggar för 72000, 50000, 7000, 10000, 22000 kr. De tilldelades även tre priser vid auktionen, bästa pälsbagge för Gannarve Frej (tillsammans med Väståkra Skye), publikens favorit för Gannarve Frej och Skinnriket Gotlands pris för årets bästa ungbagge vid riksbedömningen på Gotland.

Prisregn över Gannarve Gård i Fröjel. Här Marko Martinsson med barnen Joel och Agnes. Stort grattis! Foto Eva Twengström

Gotlandsfårsföreningens pris för bagge med bästa pälsegenskaper på Gotlandsauktionen delades mellan baggarna Gannarve Frej och Väståkra Skye. Här uppfödarna Peter Olsson och Linda Jansson med familj, som fött upp Skye. Foto Eva Twengström

Stämningen på auktionen var på topp och det märktes att alla saknat att träffas fysiskt under pandemin. Att det fanns många spekulanter gjorde inte saken sämre. Gäster från Danmark och fastlandet som var med och ropade på baggarna hjälpte till att få en bra budgivning.