Bohusläns fåruppfödare

VÄLKOMMEN TILL BOHUSLÄNS FÅRUPPFÖDARE

Här får du information om kommande kurser och aktiviteter mm.

Har du förslag på kurser och aktiviteter så är du välkommen att höra av dig till någon av oss i styrelsen. Tel nr finner du längre ner på sidan.

Välkomna till vår nya Facebooksida!

Bohusläns fåruppfödare har nu en Facebooksida information om kurser, utbildningar mm också kommer att delges.

Gårdsbesök

På nationaldagen 6 juni har vi äran att bjuda in alla föreningens medlemmar till ett gårdsbesök med ett gediget program som förutom får innehåller vallning, byggnader och stängsel.

Ta tillfället i akt, kom och lär av andra, dela med dig av dina erfarenheter och diskutera med andra fåruppfödare i distriktet.

Kolla mejlen (utskick 15 maj) där det framgår var, när, och hur du anmäler dig.

Varför mönstra – att välja rätt livdjur, tisdag 14/5 kl. 18-21

Att välja rätt livdjur är en förutsättning för en lyckad fårhållning. Denna kväll kommer Håkan Blidberg, rekommenderad mönstrare och riksdomare att berätta om vad mönstring innebär och vad man ska tänka på vid urvalet av livdjur.

Plats: Rotviksbro Jaktstuga (ligger i Rotviksbro ca 10 minuter från E6 vid Torp köpcentrum)

När: Tisdag 14/5 kl 18-21

Kostnad 200 kr för medlemmar i Bohusläns fåruppfödare, 250 kr för övriga (fika ingår i priset).

Anmälan sker till Niklas Christensson, som därefter bekräftar anmälan och skickar ut betalningsinformation. Anmälan är bindande. Sista dag för anmälan är 10/5.

Kursen blir av vid minst 12 deltagare.

Anmälan och frågor:
Niklas Christensson
Tel 070 65 99 707, Niklas.christensson@hotmail.com

Kallelse till Årsmöte 6 mars 2024

Styrelsen i Bohusläns fåruppfödare kallar alla medlemmar till årsmöte i Lysestrands Scoutgård.

Dagordning

Före årsmötet bjuder vi in till ett gårdsbesök. Vi samlas kl.17 hos Mats och Cecilia som bor grannar med scoutgården. De har en besättning på cirka 30 tackor (gotland och finull) samt en liten besättning med fjällkor. Gården drivs extensivt med direktförsäljning av köttlådor av både lamm och nöt samt lite ägg och grönsaker. De berättar om deras filosofi samt hur den påverkar driften.

Efter besöket hos Mats och Cecilia, omkring kl.18, förflyttar vi oss till Lysestrands Scoutgård där vi börjar med smörgåstårta och kaffe för att därefter genomföra vårt årsmöte.

Adress till Mats:
Mats Swensson
Flat 300
413 91 Lysekil

Adress till Scoutgården:
Lysestrand 110
453 91 Lysekil

Ärenden som önskas tas upp på årsmötet ska anmälas till styrelsen senast 28/2. Anmäl dig till mötet genom att kontakta Therese Magnusson 0703-812154 eller morik.sorgard@gmail.com.

Välkommen!

Vänliga hälsningar
Styrelsen för Bohusläns Fåruppfödare

Lär känna din ull måndag 12 februari 2024
Obs inställt pga av svårt väder!

Pga väglaget med ishalka och många olyckor har vi bestämt oss för att ställa in kvällens Ullkurs. Vi försöker hitta ett nytt tillfälle senare i vår. Ni som anmält er kan höra av er till Benjamin om ni har frågor.

Har du får och vill skaffa dig mer kunskap om ullen som sitter på dem? Då kan detta vara en kväll för dig! Det börjar röra på sig i den svenska ullindustrin, både i det lilla och det stora. Möjligheterna att förädla och få betalt för sin ull är många – om man vet vad man har och hur man höjer värdet på råvaran.

Under tre timmar pratar vi om olika ullkvaliteter och vad man kan använda dem till. Ta med dig ull från dina egna får så går vi igenom vad just du har för ull!

Kvällen leds av Liselotte Öhrling, fårägare, museipedagog och ullhantverkare som nu utbildar sig till ullrådgivare på Hantverksakademien.

När: Måndag 12 februari kl 18-21.
Kostnad 100 kr (fika ingår i priset), betalas på plats.
Anmälan till Benjamin Rosvall senast 9 februari.

Lamningskurs lördag 24 februari 2024

För vissa har den redan börjat, för andra börjar det snart bli dags för årets lamning. Vi bjuder in medlemmarna till Lamningskurs med Annelie Hellström, veterinär på Gård & Djurhälsan.

På kursen går vi igenom vad som är bra att förbereda inför lamningen. Hur ska vi gruppera djuren? Klippning inför lamningen, fördelar med skanning, vikten av foder och behovet av mineraler, eventuell vaccinering osv. Vi kommer få lära oss om hur vi ska undvika fellägen och med ”lamningsboxen” få öva oss på att rätta fellägen.

Eftersom intresset är stort kommer vi ha dela upp det på ett kurstillfälle på förmiddagen och ett kurstillfälle på eftermiddagen. Max 20 personer /tillfälle.

Plats: ”Annies hus” (gamla församlingshemmet) i Brodalen, Lysekils kommun. (Brodalen ligger ca 15 min från E6 Gläborgsmotet).

Adress: Bro Prästgård 230, 454 94 Brastad
När: Lördag 24/2
Kurs 1 kl 9-12
Kurs 2 kl 13-16
Kostnad 550 kr för medlemmar i Bohusläns fåruppfödare. 900 kr för övriga medlemmar i Fåravelsförbundet (i mån av plats). Fika ingår i kursavgiften.

Anmälan via epost sker till Benjamin Rosvall, som därefter bekräftar anmälan och skickar ut betalningsinformation.
Skriv namn, telefonnummer och vilket kurstillfälle ni vill gå. Anmälan är bindande.

Behöver ni låna tackvändaren?

Obs! Ny kontaktperson: Benjamin Rosvall, benjamin@pascorum.se, tel 073 182 19 59

Bohusläns fåruppfödare har en tackvändare som utlånas gratis till distriktets medlemmar. Vårt främsta skäl att erbjuda denna service är att underlätta för er att delta i Klövkontrollen, som drivs av Gård & Djurhälsan.

Lånetiden för medlemmar är en vecka, därefter kan tackvändaren hyras för 400 kr/vecka. Även andra än distriktets medlemmar kan, i mån av tillgänglighet, hyra tackvändaren till en kostnad av 400 kr/vecka.

Rovdjursangrepp

Vi rekommenderar alla fårägare att anmäla sig till länsstyrelsens beredskapslista för att få information när något angrepp skett i din närhet. Klicka här och skrolla ner till ”Anmäl dig här”. På samma sida finns kontaktinformation till länsstyrelsens besiktningsmän som man kontaktar om man fått ett rovdjursangrepp.

Att även följa sidan/appen Skanobs.se är en god idé. Här kan man även registrera observationer om ni gör några sådana.

Har vi din E-postadress?

Om du inte har fått någon information från Bohusläns Fåruppfödare på länge eller om du bytt e-postadress så skicka aktuell e-postadress till Åsa Holmqvist på förbundets kansli.

Styrelse 2024

458 91 FÄRGELANDA
dalslandsstruts@gmail.com

VALNÄMND