Äntligen Elmia!

Efter flera pandemi-uppskjutna mässor var det äntligen dags för lantbrukselmia i Jönköping igen. Och folk verkar ha saknat utställningen, det var mycket höga besökstal under alla tre dagarna.

Einar de Wit besökte Elmia under fredagen och har skrivit en längre artikel som kommer i Fårskötsel nr 7, med fler bilder på fårprodukter och mer om mässan. Ett smakprov ur artikeln får vi här. Text och foto Einar de Wit

I år hade arrangörerna lagt ihop de två ursprungliga mässorna till en. Så nu kunde både beskådas de största traktorerna och maskinerna, samtidigt som D-hallen var full av nötkreatur med utställningar och bedömningar. De fyra mässhallarna och alla korridorer var verkligen fullpackade med utställare som visade både stort och smått som fanns med bäring på jordbruk och bönder.

Fåravelsförbundets monter hade en konstant ström av besökare under utställningen och många exemplar av tidningen Fårskötsel delades ut. På fredagen bemannades montern av Jonas Karlsson från förbundsstyrelsen och Carina Bengtsson från lokalavdelningen i Jönköping.

Får på Elmia

I C-hallen fanns utställarna med bäring på fårnäringen. Fåravelsförbundet hade en monter där vi visade hela vår verksamhet och det var en stor tillströmning av publik under alla tre dagarna. Intill fanns uppställt olika fårraser och alla rasföreningar hade egna montrar där intresserade kunde lära sig mer. Vid två tillfällen under dagen samlades folk runt djuren och Per-Arne Ytterberg från Kalmar Fåravelsförening berättade om de olika raserna och hur den svenska fårnäringen var beskaffad.

Utställningen av olika fårraser drog som vanligt mycket folk. Här syns Per-Arne Ytterbring och Theo den Braver berätta om de olika rasernas förtjänster för publiken.

Lite längre bort hade Elmia byggt upp ett helt kök. Agneta Björnsdotter Berglund, med företaget Kullans Lycka, hade tagit med sig en slaktad fyraårig texeltacka som den välkända kocken Sven-Erik Larsson tillagade under stor entusiasm. Målet var att använda alla styckningsdetaljer på djuret, även de lite ”svårare” bitarna som slaksida och hals. Till och med benen som blev över kokades tillsammans med rotsaker till en mustig och härlig fond.
-Betydligt kortare innehållsförteckning än vad som finns på flaskorna i butiken, konstaterade Sven-Erik.

Publiken fick se styckning och tillagning i realtid, samtidigt som Agneta och Sven-Erik berättade. Efter det fick publiken sedan äta upp resultatet, fyllda av fantastiska smaker och många nya insikter och inspirationer. Köttet från tackan räckte i tre dagar och arrangemanget drog väldigt mycket publik.

Översta bilden: Agneta Björnsdotter Berglund och kocken Sven-Erik Larson styckade tack-kött och tillagade alla styckdetatjer till fantastiska maträtter. En stor publik fick mycket inspiration och en god smakbit.