Nytt EU-projekt stödjer lantbrukare i betesbaserad djurhållning

Den europeiska betesmarken krymper och nu görs en satsning på att vända trenden. Kunskap om framgångsrika metoder för effektiv betesdrift ska spridas inom det europeiska lantbruket genom samverkan mellan bönder, rådgivare och forskare i åtta länder. I Sverige drivs projektet Grazing4AgroEcology (G4AE) av Sveriges lantbruksuniversitet och Svenska Vallföreningen, som nu söker kontakt med personer som vill bidra eller lära sig mer om bete.

Projektet ska ta fram goda exempel som ska förmedlas via faktablad, nyhetsbrev, videor, m.m. Femton partnergårdar per land är en viktig del och projektet riktar sig särskilt till unga lantbrukare för nätverkande och utbyte nationellt och internationellt. Även andra grupper kommer att kunna ta del av expertmöten, seminarier, webbinarier och läromedel. Partnergårdarna representerar mjölk, nöt- och lammkött samt intresseområden eller specialiteter som är viktiga för att nå projektets mål i Sverige, såsom rotationsbete, naturbete, rovdjursproblem, parasitproblem, kolinlagring, konsumentkontakt samt tekniska och praktiska lösningar för betesdrift.

Vill du vara med och forma framtidens livsmedelsproduktion inom ramen för detta projekt?

Mer information och kontaktuppgifter via SLU