Jenny och Börje Andersson, Hult/ Ateljé Guldtackan

Nominerade av Jönköpings Fåravelsförening

2011 tog Jenny och Börje över gården med gotlandsfåren och Ateljé Guldtackan, där Jenny tillsammans med mamma Inger Monson utvecklat och tillverkat klädesplagg och produkter till inredning av lammskinnen sedan 1991. Gården har cirka 140 gotlandstackor. Skinn och garn vidareförädlas och säljs i gårdsbutiken som är öppen året om.

I dag har Börje och Jenny en av landets finaste gotlandsfårbesättningar med prisbelönta skinn och avelsbaggar. Vid många studiebesök på gården har de inspirerat nya generationer fårföretagare. Med sina kunskaper och erfarenheter har Jenny flera gånger varit föreläsare och domare vid Skinn-SM i Tranås och Skinnmässor på Gotland. Avel och fårens välbefinnande väger alltid tungt. Fåren på Hult betar på naturbeten med höga naturvärden och biologisk mångfald. Säkra leveranser till Scan i Linköping med bra klassningar varje år.

Motivering

Inga kan väl vara mer lämpade till årets fårföretagare än Jenny och Börje Andersson på Göberga Hult, Tranås, som tillsammans driver gården och Ateljé Guldtackan. Jenny har vuxit upp inom fårnäringen och varit med från början vid lamningarna och kunde sedan följa utvecklingen av lammet fram till det färdiga djurets alla användningsområden. Tidigt lärde hon sig bl a hullbedömning, mönstring och skillnad på skinn och skinn. Ateljé Guldtackan har, genom tydligt arbete med hög kvalitet i avelsarbetet liksom på de färdiga produkterna, visat, att det går att driva ett hållbart och lönsamt Fårföretag.

Foto Hanna Andersson