Fåravelsförbundets första guldnål föräras Birgit Fag

För hennes mångåriga och långsiktiga engagemang för den svenska fårnäringen. Som rådgivare, projektledare och myndighetspåverkare har hon konsekvent arbetat för de svenska fårföretagarna med sikte på förbättringar och lönsamhet på gårdsnivå.

Birgit Fag tar emot guldnål nr 1 av SFs ordförande Gudrun Haglund-Eriksson. Foto Einar de Wit

SFs förtjänstnålar

Många personer gör ett förtjänstfullt arbete för den svenska fårnäringen runt om i landet. För att ha möjlighet att tacka dessa förtjänstfulla personer har Fåravelsförbundet tagit fram förtjänstnålar som kan delas ut som ett erkännande och ett tack. Nålarna är numrerade. Den första guldnålen delades ut vid SF:s årsstämma i maj 2023.

Det finns även en silvernål som distriktsföreningar kan dela ut till en medlem eller före detta medlem som gjort ett förtjänstfullt arbete inom distriktet eller SF. Maximalt en nål kan rekvireras per år. Ansökan om nål med medskickad motivering görs till SF:s styrelse.