Välkommen till höstens Elitlammskurser!

Här hittar du datum för höstens kurser, alla genomförs via Teams med Titti Strömne som kursledare.

Kom igång med Elitlamm Avel & Produktion

• Torsdag 28 september 19.30-20.30

En timme där du guidas genom grunderna i programmet Avel & Produktion. Det ger dig koll på de viktigaste delarna i programmet som lamning, köp& sälj och vägning. Kursen passar för dig som precis börjat med Avel & Produktion, men även för dig som ännu inte använder Elitlamm och är nyfiken på programmet. Kursen ger dig även bra information att utgå ifrån om du idag använder AvelMini, men är intresserad av ett större program.

Stalljournalskurs

• Tisdag 10 oktober 19.30-20.30
  • Torsdag 12 oktober 19.30-20.30

På den här kursen har du möjlighet att få en rejäl genomgång av hur journalföring i Elitlamms Stalljournal fungerar. Stalljournalen ingår i Elitlamm Avel & Produktion och Elitlamm Fritid, så du behöver ha något av dessa program. Kursen passar både för dig som ännu inte startat din journal eller för dig som startat journalen men vill ha mer kunskap om hur den fungerar. Observera att vi under kursen inte kan ta upp frågor som rör en enskild besättning.

Fokus på hälsa

• Tisdag 24 oktober 19.30-20.30

Vi lägger helt fokus på djurhälsa på den här kursen. Vi går igenom hur du registrerar sjukdoms- och hälsouppgifter i programmet samt pratar om på vilket sätt du har nytta av det i hälsoarbetet i din besättning. Kursen passar både för dig som har Elitlamm Avel & Produktion och dig som har Elitlamm Fritid.

Uppföljning i Elitlamm Avel & Produktion

• Tisdag 21 november 19.30-20.30

Uppföljning och statistik är väsentligt för att utveckla en besättning. Vilka siffror och vilket underlag kan du få ut ur ditt Elitlamm? Vi studerar Gårdsfacit, Uppföljningsanalys, Hull och Tillväxt.

Kursen ger dig kunskap och underlag som gör det lättare att ta kloka och välgrundade beslut kring din fårhållning. Kursen vänder sig till dig som har Elitlamm Avel & Produktion och redan kan grunderna.

Genbank för allmogefår i Elitlamm Avel & Produktion

• Tisdag 16 januari 19.30-20.30

Årets sista Elitlammskurs handlar om hur det är att ha genbank i Elitlamm. Vi visar vilka funktioner som finns speciellt för genbanken i programmet Elitlamm Avel & Produktion. Vi tittar på hur man registrerar egenskaper för genbanksdjur och när man ska göra vad, för att kunna redovisa sin årsrapport till genbanken. Goda möjligheter att ställa frågor och diskutera! Kursen vänder sig både till dig som har Avel & Produktion, men även till dig som nu har AvelMini och bara är nyfiken på det större programmet.

Kurskostnad: 260 kr + moms

Länk till de olika kurserna finns på Elitlamms hemsida

Alla kurser arrangeras av Svenska Fåravelsförbundet och Elitlamm i samarbete med Glada Fåret.