Lantbrukets dag i riksdagen

Den 7 december anordnades Lantbrukets dag i riksdagen. Initiativtagare var Magnus Oskarsson (KD). Det var också Magnus som anordnade Fårets Dag i Riksdagen för två år sedan. Ett sätt att få politiker och beslutsfattare att möta bönder och landsbygdsbor. Det är alltid positivt med dialog och syftet var att få politikerna i Riksdagen att lyssna och förstå lantbrukarnas behov och problemställningar.

Text och foto (om inget annat anges): Einar de Wit

Programmet spände över ett ganska stort spektrum, försörjningsberedskap, klimatutmaningar i växtodlingen, äganderätt, regelkrångel och framtida svårigheter när olika växtskyddsmedel blir förbjudna att använda. Det hölls också en paneldebatt med olika politiker, tyvärr bara från högerpartierna. Det gjorde att det mesta av debatten uteblev.

Fåravelsförbundet representerades av Ulf Ekholm och Einar och Marie Augustsson-de Wit. Vi kunde konstatera att de flesta av ämnena för dagen inte var kärnfrågor för Fåravelsförbundet. Landsbyggsminister Peter Kullgren deltog under lunchen och höll en frågestund efteråt.

Vi fick möjlighet att prata med ministern under lunchen och tog då bland annat upp vargfrågan. Han har full förståelse för vargens konsekvenser för landets betesdjurshållare, och regeringen jobbar också hårt idag med frågan. Två utredningar pågår just nu. En om kriterierna för skyddsjakt som ska redovisas den siste mars. Och en om hur Sverige ska kunna minska vargstammen till 170 – 270 vargar, utan att äventyra vargens skyddsstatus. Den utredningen ska slutredovisas den siste maj. Peter Kullgren betonade i samtalet med oss att regeringens direktiv till utredningarna inte är att se OM målen kunde uppfyllas utan HUR, en avsevärd skärpning jämfört med den förra regeringens uppdrag. ”Vi pekar med hela handen”, var Peter Kullgerens budskap.

Tomas Olsson, Einar och landsbygdsminister Peter Kullgren. Foto Marie Augustsson-de Wit

Ulf Ekholm lyckades också få upp vargfrågan i paneldebatten och fick alla närvarande politiker att berätta var de stod i vargfrågan. Alla högerpartier utom Liberalerna stod bakom regeringens mål att kraftigt minska den svenska vargstammen. Synd att inga partier från det röda blocket var närvarande. Ulf ställde även frågan till ministern under frågestunden och han klargjorde för hela församlingen samma sak som vi pratat om under lunchen. Bra att det kom upp på programmet!

Paneldebatt där Ulf representerar SF och fårägarna.

Sammantaget så var Lantbrukets Dag i Riksdagen ett bra tillfälle för olika sorters lantbrukare att klargöra sin situation för våra folkvalda politiker och var det behövs förändringar och förbättringar. Sedan är det ju som vanligt lång väg mellan ord och handling i en demokrati, så man kan väl inte vara överdrivet optimistisk för snara förbättringar.