Träffa oss på Elmia

Svenska Fåravelsförbundet och hela elva rasföreningar kommer att vara på Elmia Lantbruk den 16 till 18 oktober. Åker du dit så vore det roligt att ses! Vi finns nära scenen i hall C!

I år har vi extra fokus på slaktlammproduktion. Marknaden skriker efter svenskt lamm, vi är bara självförsörjande till 28 % och det finns utrymme för många fler lammproducenter. Lammmproduktionen är precis som all fårhållning i Sverige väldigt heterogen, det finns gårdar av alla storlekar och vi har ca 25 olika fårraser. Slaktlammproduktion kan vara renrasig eller baseras på korsningsavel, och det finns olika produktionsmodeller att välja mellan. Gårdens förutsättningar och bondens intresse styr.

Presentation av fårraser

I anslutning till fåren i hall C, varje dag kl 11 och kl 15.

Det finns många fårraser i Sverige, både svenska och importerade, och många av dem kan man träffa på Elmia. Vad skiljer raserna och vilka är deras specialiteter? Två gånger om dagen presenterar vi raserna som är på plats och svarar på frågor. Välkomna!

På scenen i hall C

Onsdag 15:30-15:50
Torsdag 14:00-14:20
Fredag 15:00-15:20

Produktionsmodeller för lammproduktion

Efterfrågan på lamm är stor och vi skulle behöva fler som satsar. Det är enklare att komma igång med får än de flesta andra djurslag, och det finns möjlighet att välja olika inriktningar. Gårdens förutsättningar och bondens intresse styr. Vi presenterar olika koncept för lammproduktion. Vad skulle passa på din gård?

Köpa friska djur är inte tur!

Att ha får ska vara roligt och det är det när djuren är friska! För att inte köpa in problem som gör fåren sjuka, kan kosta stora pengar och vara mycket arbetskrävande att bli av med behöver man vara lite försiktig och ha bra rutiner när man köper in djur eller har andra kontakter med andra besättningar. Här bjuder vi på en kort översikt om hur du skyddar dina får och hur du ska tänka när du startar med får. För om man från början gör rätt, blir fårlivet lätt 🙂

Fårpodden spelar in på Elmia

Fårpodden spelar in live-podd på Elmia med landsbygdsminister Peter Kullgren den 16 oktober kl 15.00. Vi kommer att diskutera hur politiken kan lösa de svårigheter som branschen står inför och hur vi ska kunna öka den svenska lammproduktionen. Och har man gått omkring på Elmia en hel dag och blivit trött i fötterna kan det vara skönt att sätta sig på en läktare en liten stund!

Kom och säg hej/prata får/berätta vad du vill att förbundet och rasföreningarna ska jobba med. Och träffa fåren förstås!

Svenska Fåravelsförbundet
Föreningen Ryafåret