Ullmarknad i Uppland

Succé i repris – för tredje året i rad arrangeras Ullmarknaden i Österbybruk

Den 13-14 augusti 2016 Kl. 11-17  kommer över trettio ullproducenter och hantverkare från nätverket Från lamm till tröja och föreningen Ull i Uppland visar sina produkter och låter besökarna få prova på att spinna, tova, karda och tälja.

Förra året kom över 2 000 besökare till Sveriges enda ullmarknad utomhus för att köpa närproducerad ull, garn och färdiga produkter.

Deltagarna/Utställarna kommer från nätverket Från lamm till tröja och föreningen Ull i Uppland och har under tre års tid deltagit i fortbildningar, studieresor och inspirationsträffar i syfte att höja kvalitén på sina produkter.

Marknaden är en del av ett utvecklingsprojekt för ull som drivs av länets hemslöjdskonsulent Annkristin Hult tillsammans med den nybildade föreningen Ull i Uppland. Projektet syftar till att stärka tillvaratagandet av den ull som ofta slängs. Och att informera om ull som en oerhört användbar och smart fiber i alla väder och sammanhang, året runt. Hållbar, stark och vänlig mot människa och miljö. Världens smartaste fiber!

Mer information om föregående års marknad och årets utställare här ››

Kontakt/Arrangör:
Hemslöjdskonsulenterna på Upplandsmuseet, Annkristin Hult 018-16 91 70