Program

Välkomna till Svenska Fåravelsförbundets stämma och Lammriksdag 2015 på Folkets Hus i Ulricehamn, Sjuhärad.

Stämmodagen 15 maj

09.00  Drop-in med ordförandefika
09.30  Ordförandekonferens (df:s ordf.+ rasför. ordf.)
11.45  Lunch på Hotell Bogesund
13.00  Förbundsstämma
15.00  Eftermiddagskaffe
16.00  ca. efter stämmans slut, programpunkt ej fastställd
19.00  Samling inför stämmomiddagen
19.30  Stämmomiddag

Seminariedagen 16 maj

08.30  Registrering av deltagare – Besök gärna utställarna
09.00  Maria Forshufvud, Svenskt kött
09.15  Magnus Jönsson, Svenska fåravelsförbundets ordförande informerar om köttkvalitéprojektet och samarbetet med Svenskt kött
09.55  Förmiddagskaffe – Besök gärna utställarna
10.20  Tomas Olsson – Lammproducenterna, ” Marknad, effektivitet, lönsamhet – de stora utmaningarna för svensk lammproduktion”
13.15  Katarina Gustafsson – Djurhälsovården, föreläser om resistens hos parasiter
14.00  Katarina Ugrinovska – Donnia skinnberedning ”Skinnets värde allt viktigare faktor för lönsamheten”
14.45  Eftermiddagskaffe – Besök gärna utställarna
15.15  Inga Ängsteg – Viltskadecenter. Vargar – skador och åtgärder
16.15  Nytt från förbundet
16.45  Frågepanel med dagens föreläsare.
17.00  Avslutning
18.30  Gemensam middag

Utflyktsmål 17 maj

Följande intressanta företag håller öppet hus under söndagen.

Lida Fårfarm, Hökerum

Gården ligger i Aspanäs utanför Hökerum, 1 mil väster om Ulricehamn. Här har vi sedan 2008 drivit lammuppfödning, först med 50 talet tackor men idag är dom 130 stycken. De är av rasen Svensk finull, ett får med goda modersegenskaper och som får många lamm. Vi föder upp både renrasiga finullslamm och korsningslamm (Leicster och Oxford Down).

Gården har anor många hundra år tillbaka och ligger i en vacker miljö, med hagmarker, vackra stenmurar och utsikt över sjön Mogden.

Toarp säteri, Gällstad

Strax söder om Ulricehamn hittar du Toarp Säteri – en av Sveriges större fårgårdar. Vi är också kända för våra frieserhästar, och för den vackra Toarppläden.

Gården är sedan många år ansluten till KRAV, vilket innebär att all odling sker ekologiskt.

Skäftingsbacka gårdsslakteri och butik, Målsryd

Skäftingsbacka är en gård där gårdsbutik, entreprenadverksamhet och gårdsslakteri samsas.

På vårt gårdsslakteri, Skäftingsbacka Lamm, slaktar och förädlar vi lokalt producerade lamm. Vi både köper in djur och tillhandahåller legoslakt (återtag).

Fler utflyktsmål kommer.