Nya böcker

boktips

År med får – en fårbondes dagbok av Ingemar Zachrisson och Tore Hagman

Ingemar Zachrisson, fårbonde på Mysten har tillsammans med fotografen Tore Hagman givit ut en bok om sina 40 år med får.

Ingemar och hans fru Maragareta försörjer sig på den lilla gården som är belägen några mil norr om Göteborg. Här har Naturskyddsföreningen i Alingsås motiviering till det pris man nyligen utdelade till Margareta lånats för att beskriva gårdens verksamhet: Margareta fick priset för att hon ”under ett långt liv ihop med sin man visat att det går att driva ett hållbart ekologiskt jordbruk med naturvård i fokus, som är till gagn för biologisk mångfald och som kan producera högklassiga ekologiska varor”.

Boken kan köpas direkt från författaren.

Ull blir vadmal av Kerstin Paradis Gustafsson

Det här är Kerstins 8:e bok om ull i alla dess former och den mest omfattande dokumentation av vadmal som skrivits på svenska.

Vadmal är ett vävt och valkat ylletyg. Det är det textila material som har hjälpt oss människor att överleva i olika klimat. Kerstin vill med denna bok ge ytterligare inspiration och kunskaper, och visa hur ull använts och används i sin vävda och valkade form.

Ull till vadmal finns tillgänglig via GML förlags webb-bokhandel ››