LRF i nytt projekt om ekologisk produktion

Under 2017 driver LRF ett projekt som ska ge företagare bättre beslutsunderlag inför en eventuell omställning till ekologisk produktion.

Underlag som ska tas fram är marknadsanalyser, lönsamhetskalkyler och information om speciella utmaningar.

– Ett bra beslutsunderlag är viktigt i all företagsutveckling. Vi har identifierat ett behov av mer kunskap för att fatta genomtänkta beslut innan man börjar med ekologisk produktion. Genom projektet kan vi presentera en mer samlad kunskap om den ekologiska marknaden, säger Helena Jonsson, LRFs förbundsordförande.

Viktigt att förändringen är lönsam
Det tar flera år att ställa om till ekologisk produktion och en sådan förändring måste vara lönsam. Ekologiska livsmedel kostar mer att producera. Därför krävs en merbetalning till bönderna för att de ska producera maten.

Projektet genomförs i samarbete med föreningen Ekologiska Lantbrukarna och är helfinansierat av Jordbruksverket inom ramen för Landsbygdsprogrammet.

LRF: LRF i nytt projekt om ekologisk produktion ››