Annorlunda men trivsam baggauktion på Gotland

Gotlands Fåravelsförening tackar för en alldeles speciell auktion, detta Coronans år 2020.
Vi är glada att vi kunde ordna visning av baggarna och att alla besökare visade hänsyn och höll avstånd. Perfekt väder, medhavd matsäck och möten kollegor emellan, gjorde dagen i ridhuset trivsam trots att auktionen varade i flera timmar.
Många budgivare befann sig på annan plats när auktionsavsluten närmade sig men både i och utanför ridhuset dukades fikabord upp och spänningen på Suderbys under budgivningen var hög. Koncentrationen på mobilskärmarna var total och när sekunderna tickade nedåt steg pulsen på alla, inte bara dem som gav slutbuden.  Ny teknik är spännande men inte främmande bland lammfolk. Höga priser för baggar applåderas som vanligt och gratulationer till nyinköp hördes längs väggar och bland ensilagebalar vartefter köpen blev klara.
Medelpriset för ungbaggar var 15215 kr och medelpriset för äldre baggar var 13600 kr. Högsta budet, 41 000 kr, gavs av Roland Peterson, Stora Hamre för en bagge från Sindarve lammgård.
Vi önskar årets baggköpare lycka till och hälsar alla besökare välkomna igen i september 2021!
Text Anna Törnfelt
I Boskapstorgets historik kan man se djuren som såldes och klubbade priser.
Sjonhem2020