ATL: Efter attackerna – fårägare håller rovdjursvaka

Den 16 september bjuds Sveriges fårägare in till en gemensam rovdjursvaka. Många känner sig svikna av politikerna och tjänstemännen som bestämmer i rovdjursfrågan, enligt Svenska Fåravelsförbundet.
– Nu tycker vi att det måste vara nog. Det är angrepp i hela landet och det händer ingenting. Vi måste få till en skyddsjakt som är värd namnet, säger Gudrun Haglund-Eriksson vid Svenska Fåravelsförbundet.
I år har det skett många uppmärksammade och omfattande rovdjursangrepp mot får i bland annat Halland, Småland, Västerbotten och Uppland.
Nu kraftsamlar näringen till en rovdjursvaka, som pågår under två timmar på kvällen den 16 september ända till mörkret faller.
– Man kommer att sitta i sin egen hage och vaka över sina djur den kvällen, som en ren manifestation. Gärna med andra sympatisörer också, och så får man gärna dela med sig av bilder i sociala medier.
Hela artiklen
ATL: Efter attackerna – fårägare håller rovdjursvaka ››