Blåtunga har nått Danmark

I fredags bekräftades att blåtunga hittats i en fårbesättning på södra Jylland. Det är det första utbrottet i Danmark på 15 år.

Sjukdomen blåtunga har bekräftats i en besättning med får och nötkreatur, uppger Fødevarestyrelsen i Danmark. En veterinär tog prov från ett dött får i torsdags efter misstanke om att djuret kunde vara smittat av blåtunga. De övriga knappt 220 djuren, varav cirka 180 får och 40 nötkreatur, uppvisade inga symtom.

Att blåtunga nu påvisats gör att danska lantbrukare uppmanas vara extra uppmärksamma på symtom hos sina djur. Virussjukdomen kan bland annat smitta får, nöt och getter. Även andra idisslare som hjort kan drabbas. I Danmark ökar nu övervakningen av sjukdomen.

Blåtunga sprids med svidknott och risken för smittspridning ökar vid varmare väder. Sjukdomen är anmälningspliktig och misstänkta fall ska anmälas till veterinär. Detta gäller också i Sverige.

Svenska djurägare behöver nu vara extra uppmärksamma på symptom som kan tyda på blåtunga.

Källa: Tidningen Nötkött

Fødevarestyrelsen i Danmark: Bluetonguevirus rammer sønderjysk fårebesætning
SVA: Sjukdomen blåtunga fortsätter sprida sig i Europa – nytt fall har påvisats i Danmark
Jordbruksverkets sida om blåtunga