Blåtunga, två veckor efter första påvisade fallet i Sverige

Symptomen vi sett under dessa två veckor med blåtunga spänner över en mycket stor bredd, allt ifrån svårt sjuka får till sådana nästan helt utan tecken på sjukdom. Läs Gård & Djurhälsans text där några olika fall beskrivs.

Efter att det första fallet hittades utanför Uddevalla påvisades enstaka nya fall varje dag, sedan ökade antalet nya positiva fall snabbt så att vi under slutet av denna vecka har haft över 10 nya fall varje dag. Besättningar längs hela västkusten och Skåne är nu drabbade, och positiva fall har även hittats i Skaraborg och Kronobergs län.

SVAs hemsida uppdateras alla vardagar vid lunchtid hur det aktuella läget ser ut efter att de provsvar som analyserades dagen innan lagts till på kartan. Värt att tänka på är att de prov som togs innan och under helgen kommer in till labbet för analys tidigast på måndag och syns därför på kartan först vid lunchtid på tisdagen.

Gård & Djurhälsan beskriver några fall i texten Blåtunga, två veckor efter första påvisade fallet i Sverige.

Kartan ovan är från SVAs hemsida.