Caroline Nielsen och Christoffer Lindahl, Strömmens gårdsmejeri

Caroline och Christoffer är två drivna fårföretagare som med liv och lust tog över Strömmens gårdsmejeri 2018 efter Agneta Larsson och Martin Andersson. Sedan dess har paret utvecklat gården i en mycket positiv riktning.

Nominerade av Västernorrlands Fåravelsförening

Strömmens gårdsmejeri förädlar mjölken, från deras mjölkfår, till hantverksmässiga ostar av hög kvalitet. De har vunnit flera priser vid SM i mathantverk. Under 2022 har de investerat i en ny ligghall och mjölkgrop.

Hemsida, Facebook Strömmens gårdsmejeri Ny

Motivering

Caroline och Christoffer är två drivna fårföretagare som med liv och lust tog över Strömmens gårdsmejeri 2018 efter Agneta Larsson och Martin Andersson. Sedan dess har paret utvecklat gården i en mycket positiv riktning samt fortsätter traditionen på Strömmens gårdsmejeri att förädla fårens mjölk till prisbelönta ostar av högsta kvalitet. Under 2022 har paret gjort den största investeringen inom fårnäringen i Västernorrland någonsin med ny ligghall och mjölkgrop.

Caroline och Christoffer är levande och inspirerande exempel för fårnäringens potential och plats i lantbrukssverige. Därför anser styrelsen för Västernorrlands fåravelsförening att Strömmens är värdiga vinnare av Årets fårföretagare 2023.

Bilderna är lånade från gårdsmejeriets facebooksida.