Dubbelguld till Gotland på Skinn-SM

Text och foto Karin Wennås, Gotlandsfårsföreningen

När Skinn-SM för lammskinn avgjordes i Tranås på söndagen hände det ovanliga att båda SM-gulden gick till Gotland. Kjell Nilsson och Jenny Andersson, Graute, kunde resa hem till ön med två guldmedaljer i bagaget.

Skinn-SM arrangeras i Tranås varje år av Gotlandsfårsföreningen, och både grå och vita skinn med de karaktäristiska lockarna och glansen får vara med och tävla. Främst är det ett tillfälle för de avelsintresserade fårbesättningarna att få ett kvitto på hur de ligger till i sitt avelsarbete, men arrangemanget är också populärt för att man får träffa fårfolk från hela landet och beundra varandras skinn.

I år deltog 53 fårgårdar med 230 skinn i tävlingen. Det var första gången sedan 2020 som tävlingen hölls med publik på plats.

Kjell Nilsson och Jenny Andersson, Graute, såg till att SM-guldet hamnade på Gotland när Sveriges vackraste lammskinn korades i Tranås på söndagen. De kammade hem förstaplatsen för både grå och vita skinn.

Resultatlistan på Gotlandsfårsföreningens hemsida.