En helg späckad med stora får-evenemang

veckobrev

29 september | Veckans roliga nyhet är att årets seminbaggar nu anländer en efter en till Alebäck. Sämre humör får vi av det blöta vädret som ställer sig i vägen för ensilageskörd och halmbärgning. Vi vet ju att det inte är någon idé att klaga på vädret och att det mesta brukar lösa sig till slut, men tröttsamt är det.

Kommande två veckor kommer Svenskt kött att köra hårt med #höstlamm. Lammproducenter kommer att förmedla ord och bild från gård och djur på Instagram. Häng på alla som är aktiva i sociala medier! Man slår också ett slag för säsongens mat.

Ull & spinn-SM hos Wålstedts i Dala Floda går av stapeln denna helg. Claudia inviger och finns på plats, ta tillfället i akt att prata med henne. Lycka till, alla ni som deltar!

På Gotland är det i morgon dags för en av årtes höjdpunkter nämligen baggauktionen på Suderby gård i Sjonhem. Elof och Magnus H finns på plats. Passa på att prata semin, avelsvärdering, Elitlamm eller vad ni nu har på hjärtat med dem.

Dessutom är det Fårets dag på Öland. Ett stort årligt arrangemang som genomförs av distriktet Södra Kalmar.

På söndag: Ull i kubik på Öströö Fårgård i Halland.

Jordbruksverkets Dialoggrupp Djurskydd har mötts under veckan. Positiv stämning även i denna grupp. Nästa år har SJV 10 miljoner att dela ut till projekt/försök som ökar produktiviteten och konkurrenskraften med bibehållen god djuromsorg. Via denna grupp är det meningen att vi ska kunna påverka lagstiftning i djurskyddsfrågor, så nu gäller det att fundera ut var vi vill att krutet ska läggas. Magnus H är vår man i denna grupp.

Planering av SFs deltagande i 2018 års Fårfest i Kil har börjat så smått. Resultatet av ullprojektet kommer att premiärvisas där.

Fårfestens arrangörer hälsar att man redan har över 100 utställare som anmält intresse att vara med. Men de saknar fortfarande en del utställare från producentsidan. Intresseanmälningar görs via hemsidan, och senast i slutet av november erhålls besked om man har fått en plats. Sista anmälningsdag till 2018 års Fårfest är 15 oktober.

Faralskad

Gudrun har haft kontakt med flera fårägare som drabbats av vargangrepp den senaste tiden. Som vi sagt tidigare är ni välkomna att kontakta oss med frågor och funderingar som angrepp, och även risk för angrepp, för med sig.

Bra att veta är att om djur blir utskrämda, eller om ni hittar sargade djur i hagen men inte vet vad som hänt, är att många länsstyrelser har tillgång till hundar som kan markera om det varit rovdjur i hagen. Viktigt är då att kontakta er länsstyrelse direkt när det upptäcks. Länsstyrelsens personal avgör om det kan vara idé att pröva med en hund för eventuell markering.

Besked om 2018 års licensjakt på varg har kommit, 22 vargar får fällas totalt. Örebro 2, Dalarna 6, Värmland 6, Gävleborg 2 och Västmanland 6, alla dessa län ingår i den mellansvenska rovdjursförvaltningen. Många tycker att det är en alldeles för låg tilldelning, men siffran är satt för att populationen inte ska vara mindre än 300 individer och för att möjlighet till skyddsjakt ska finnas. Man räknar med 20 vargar i ”skyddsjakts-kvoten”. Dock har så många hittills aldrig skjutits under ett år, även om skyddsjakt har beviljats. Detta är matematik och veteskap på hög nivå, och det enda som vi kan påverka med snabba resultat är att inventeringarna blir så rätt som möjligt. Går det att hävda att rovdjuren finns blir det per automatik en större tilldelning vid kommande licensjakter.

Jordbruksverkets remiss Samråd av förslag till ändring av Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2015:25) om miljöersättningar, ersättningar för ekologisk produktion, kompensationsstöd och djurvälfärdsersättningar har besvarats.

Elof och Maria representerade SF deltog på Jönköpings baggauktion i Riddersborgs ridhus förra helgen. Som vanligt ett välordnat arrangemang av Jönköpings läns fåravelsförening. Relativt mycket besökare, tyvärr lite för få köpare. En hel del nya besättningar deltog med djur. Medelpriset för de 46 sålda baggarna landade på strax över 14 000kr och toppnoteringen var 36 000kr.

Hemsidan tipsar om Elin Stenbergs rapport om utvärdering av lammuppfödnings-modeller som nu finns att läsa.

Sist denna vecka kör vi Elofs stalltips till alla som vill pröva lyckan att sälja bagge på auktion:
– Tvätta baggen ca 10 dagar innan auktion så att ullen hinner återfetta sig.
– Se till att baggen är ren, torr och luftig i ullen vid installning på auktionen. Det lyfter helhetsintrycket och kan innebära många lusentappar mer.
– Preppa med vatten, salt, favoritgrovfoder och bra resesällskap om du reser långt med auktionsdjuret. En bagge med insjunken buk blir ju lite som en halvt uppblåst säckpipa och inte så värst attraktiv.
Lycka till!

Sammanställt av Anna