”En man ska inte ha fler får än hans fru kan sköta”

veckobrev

1 december 2017 | Rubrikens bevingade ord ska ursprungligen ha uttalats av fårklipparen Claes Larsson. Vi får anta att vice versa gäller? Högaktuellt när gården ska lämnas över inför styrelsemöte i Stockholm.

Under två dagar har styrelsen och adjungerade träffats för intensivt arbete. Hundraåringen befinner sig i en förändringsprocess och vid sidan om ”vanliga” arbetsuppgifter och projekt handlar mycket nu om vad som behöver förändras och hur det ska bli verklighet. Det som nu diskuteras tar avstamp i en process vi genomförde i somras med syfte att göra oss redo att möta nya tider och uppgifter, och i slutsatser från ordförandekonferensen som hölls i oktober.

I ett försök att skildra stämningen har jag efter mötet samlat citat.

Magnus J är som vanligt en av de mer otåliga av oss:
– Jag vill ut till distrikten och sprida engagemanget vi har i fårsverige.

Maria har varit med sedan SF ombildades 2004, hon har om någon perspektiv på förbundets resa:
– SF har de senaste tio åren gjort en fantastiskt resa framåt, en resa som fortsätter med en grund i att vi vill inspirera fårägarna att inte bara jobba utan att även ha roligt.

Elof, som alltid med fötter på jorden och sikte mot stjärnorna:
– Det är i det personliga mötet med likasinnade som vi skapar framtiden. Och så känns det bra när genomgång av beslutspunkterna ger kvittens om att vi gör saker alla dagar. Många saker, stora som små!

Claudia, som är vår nyaste styrelsemedlem bidrar med energi, idéer och kompetenser som får oss att jubla, säger:
– Vi i SF ska vara ett vinnande lag som alla ska vilja hänga med.

styr2
Foto Britta Wendelius

Ulf som gillar bäst när det bli verkstad av vackra ord påminner:
– Förändring är en framåtskridande rörelse där tiden är viktig!

Britta (som oss emellan är högre makters gåva till Fåravelsförbundet):
– Tack för att jag får vara med på den här resan in i framtiden med fårsverige och tillsammans med er alla! Vi är olika och olika är bra… men tillsammans blir vi ännu bättre! 🙂

Jag och Einar svävar snabbt iväg och börjar diskutera konkreta idéer. Vi vill producera en får-podd. Tipsa oss om ämnen ni vill höra om och personer som ni är nyfikna på!
SF behöver synas och höras ännu mer i fårsverige.

Tycker att Gudruns sammanfattning är väldigt fin:
– Fårnäringen är som ett stort träd och alla grenar är värdefulla!

Vi kan konstatera att alla verkar sugna på möten med er medlemmar och på att jobba för ett SF där fårbönder trivs. Häng med, alla är viktiga om att detta ska bli verklighet!

styr1
Prioritering pågår. Foto Einar de Wit

Ull- och skinnprojektets filmteam har varit på Tranås Skinnberederi för att filma några sekvenser. Filmen kommer att handla om ullens och skinnens väg till mervärde.

filmning

Filmaren Stephane Lombard in action. Barbro Nord och Anders Dahlin, vd på Tranås, agerade ”skådisar” och förebilder/sakkunniga på skinnsidan. Claudia är supernöjd med sina proffsiga medarbetare. Foto Claudia Dillmann

kotte

Fynd i skinnhög! En igelkott har valt en hög saltade skinn till vinteride. Måste ju bara vara mysigaste platsen, jag skulle också bäddat ner mig i skinn om jag kunde sova hela vintern. Claudia försäkrar att kotten mådde bra och att den har flyttats till en annan lämplig sovplats. Foto Claudia Dillmann

Foldern Klippning och ullskörd är klar. Den handlar om att göra en attraktiv produkt av sin ull. Kolla den super-bra check-listan på sista sidan! Finns här i pdf-format: KLIPPNING och ULLSKÖRD ››

klippningull

Även Svenskt Kött AB har haft styrelsemöte under veckan. Budget och verksamhetsplan var huvudpunkter på agendan.

Svenskt Kött vässar sin kommunikation ytterligare kring det svenska köttet och särskilt målgruppen 18-29 år har fått ett ökat fokus, bland annat genom att mer synas i medier där denna målgrupp i högre grad är aktiv. Läs mer om kampanjen här och sprid gärna vidare!

Förvaltningsrätten i Luleå har inte godkänt överklaganden av årets licensjakt av varg. Det kommer att jagas varg i de områden länsstyrelserna har beslutat om. Läs mer här.

Viltskadecenters viltskadestatistik för 2016 är nu publicerad. Att den blivit fördröjd beror på byte av databas för registreringen av besiktigade skador.

En fin första advent önskar SF!

dosbuss
Yes! Sista dosen laddad och redo för transport till fähuset. Min första säsong med seminering av får kan sammanfattas som spännande och rolig. I början kände jag mig otroligt fumlig och logistiken behövde utvecklas. Lite justeringar fick göras i fähuset och dos-taxin på bilden plockades ihop (varm vetekudde i botten och ljumna handdukar). Brunstpassningen har fungerat jättebra och baggen har varit förvånansvärt lätthanterlig och samarbetsvillig. Om det blir några lamm får vi se, men man hoppas ju! Foto Anna Bergström

baggbox
Elofs ABC: B som i Baggbox. Foto Elof Nilsson