FÅR – the Future!

Här kommer några bilder från årets Fårfest i Kil. Text och foto Einar de Wit.

tussfest
Festen syns i hela Kil! Tussriset finns överallt och festen engagerar hela staden, från idrottsföreningar, kyrkor till Hemvärnet och Lottakåren.

matarena

Årets stora nyhet på Fårfesten var en stor matbasar utomhus. Här ku de man köpa mat av alla de slag. Maten kunde sedan intas i ett enormt uppvärmt tält. En spännande upplevelse.

montern
Full fart i SF:s monter. Ulf och Britta pratar får hela dagen.

B2B
Fåravelsförbundet anordnade för tredje året i rad ett business-to-business möte för alla aktörer på den svenska ullmarknaden. Här visar Tomas Olsson upp den nyskapade tröjan ”Norrby”, skapad av ull från Finndor-får. För dagen kryddad med lite färg från Fårfestens Tussris! Ett konkret resultat av Förbundets ullsatsning.

klippshow
I år klipptes det även får på Fårfesten – en naturlig utveckling. Klipparproffset Magnus Wuolo klippte får framför en stor publik och Linnea Eklund, som jobbat som ullsorterare i Australien visade och berättade hur man skulle ta hand om ullfällen efteråt för att skapa ett så stort värde som möjligt.

LinneaEklund
Linnea Eklund är ett nytt intressant namn i den svenska fårvärlden. Med stora kunskaper från ullhantering i Australien ska hon nu lära de svenska fårbönderna att höja värdet på sin ull.

ullmarknad
När man gått en hel dag på Fårfesten och låtit sig inspireras så kunde man gå iväg några hundra meter och köpa sig en kasse egen ull att förädla hemma. För tredje året i rad anordnades en råullsmarknad på Kils Arena där man kunde köpa ull av diverse olika utseende för sitt eget hantverk.

Fler bilder från Fårfesten finns i veckobrevet från den 28 februari och på vår Facebooksida.