Fårets dag på Öland lockade många besökare

Fårets dag 2013 är nu över och drygt 7 000 personer besökte Borgholms slott under Ölands Skördefesthelg.

Utbudet av aktiviteter var stort. Fårvallning, fårklippning, ullverkstad i fåravelsföreningens regi, modevisning med elever från Jenny Nyström skola, gycklarbarn från Bornholm underhöll flera gånger per dag med bl.a. eldshow.

Borgholms slott hade guidad tur med Kastellan Jim Rudolfsson och Calmar Renässansgille erbjöd stenristning för barn på sin renässansmarknad.
De 65 utställare som fanns på slottet under Fårets dag visade ett rikt utbud av produkter med koppling till får- och getnäringen. Fårgrindar, ladugård till barnkammaren, ulltäcke, stickat, tovad i ull, sytt i skinn, pallar med ull, kläder, tavlor… ett himmelrike för många!

Frida Bobeck Thalinson och Marielle Erhardsson, designprogrammet Linnéuniversitetet, presenterade sin skapelse Ullampan ”Billow”. En magnifik lampa 160 cm i diameter, tillverkad i vit ull och koppar med en form som påminner om Ölands skördefests symbol pumpan! Lampan hänger kvar under Borgholms slotts julmarknad 7-8 december.

Mattorget har blomstrat i år med Mikael Thun och medhjälpare som lockade direkt in till gamla borggården genom sin matvagn och helgrillat lamm mitt i blickfånget. Ville man ta med sig mat hem så fanns alltifrån korv, ost, marmelad, chutney, bröd till brända mandlar och knäckäpplen.

Arrangör Södra Kalmar läns Fåravelsförening stod som vanligt för lammkorvgrillning och det mycket uppskattade caféet med hembakade kakor och lammsmörgåsar.

Text & foto: Helén Reinholdsson