Fia Söderberg, Sjökärrets Ekogård, Almunge

Nominerad av Stockholm-Uppsala Fåravelsförening

SthlmUppslaFotoLeifYttergren

Fia Söderberg tillsammans med fåren hemma på gården.
Foto Leif Yttergren | Hämta högupplöst ››

Fia Söderberg är en fårbonde i Roslagen med ett intresse utöver det vanliga för den svenska ullen. Efter att ha deltagit i en seminarieserie under projektet ”från lamm till tröja” under 2013 upptäckte hon att det saknades ett ställe för fårägare att förmedla sin ull till intresserade köpare. Hon startade rätt så omgående Facebookgruppen ”Ullförmedlingen”, som raskt fick flera tusen medlemmar. Efter ett par år väcktes tanken på att skapa en ny digital plattform för ullförmedlingen utanför Facebook. Efter mycket planering och nedlagt arbete kommer idén att bli verklighet under 2019.

Fia och hennes sambo började med får i lite skala 2008 mest för att hålla markerna runt gården öppna. Intresset för ullen kom så småningom och är nu en viktig del i hennes liv.

Utöver ullförmedlingen är Fia även grundare till Ullpodden, vilket också är en viktig och modern pusselbit i arbetet att öka kunskapen för den svenska ullen.

Hemsida ›› | Ullförmedlingen ››

Motivering:
Vi vill nominera Fia Söderberg som kandidat till årets fårfåretagare 2019 för hennes engagemang och driv i arbetet att öka den svenska ullens värde och användning. Fia är initiativtagare och grundare till både ullförmedlingen och ullpodden. Hennes initiativ gagnar hela Får-Sverige och är en viktig pusselbit i arbetet att öka kunskapen om den svenska ullen samt möjliggöra och förenkla inköp och försäljning av ull mellan fårägare och förädlare.

Under 2019 kommer hon dessutom att lansera ullförmedlingen i ny tappning på en digital plattform utanför Facebook. Detta kommer att göra tjänsten ännu mer tillgänglig för alla och skapa mer ordning och reda bland annonserna.