Förtydligande angående SF:s beslut i laparoskopifrågan

Det finns ett ökande intresse i Sverige för att använda laparoskopisk semin och laparoskopisk embryotransfer. Dessa reproduktionsmetoder har hittills krävt ett dispensbeslut från Jordbruksverket för att kunna användas. Hösten 2016 kontaktade Jordbruksverket Svenska Fåravelsförbundet plus några andra aktörer i fårnäringen för att efterhöra våra åsikter kring ett slopande av dispensförfarandet.

SFs styrelse fattade sitt beslut beaktandes de fördelar systemen har för den svenska lammnäringen kontra risken för negativa konsumentreaktioner.

Laparoskopisk embryotransfer
Embryotransfer är en mycket effektivt metod att få in nytt avelsmaterial i landet, utan de risker för smittspridning som det innebär att importera levande djur. SF bedömer att metoden, på grund av höga kostnader och komplicerad teknik, bara kommer att få en begränsad användning i Sverige. Därför föreslog vi Jordbruksverket att slopa dispenskravet. All övrig veterinär lagstiftning runt ingreppen skall självklart följas.

Laparoskopisk semin
Hittills har frågan om dispens för laparoskopisk semin råkat hamna mellan två olika kolliderande regelverk. Det har i praktiken inneburit att det varit omöjligt för Jordbruksverket att ge dispens. Därför har inga sådana dispenser givits, trots att det funnits förfrågningar.

Jordbruksverket kan inte ändra reglerna på egen hand men SF har uppmanat dem att verka för en skyndsam förändring av regelverket så att det ska vara möjligt att ge dispens. Men i ljuset av att vi bedömer att laparoskopisk semin har potential att bli betydligt mer spridd i landet anser vi, åtminstone under en övergångsperiod, att dispensförfarandet ska kvarstå.  Idag finns inget system för att säkerställa att den person som utför laparoskopisk semin har rätt kompetens. I väntan på att ett sådant system skapas är dispensförfarandet ett bra sätt att säkra detta. SF bedömer att Jordbruksverket är den aktör som är bäst lämpad för en sådan bedömning.

När vi i en framtid ser hur stort intresset är för laparoskopisk semin, finns möjlighet att ompröva beslutet.

SF anser också att dispensförfarandet ska kvarstå vid uttag (spolning) av embryon.

Jordbruksverket har här inhämtat åsikter från flera aktörer i fårsverige. Det är Jordbruksverket som fattar besluten gällande dispenser.

SF: s styrelse