Från råull till glänsande garn

Sista helgen i juli höll Svenska Leicesterfårföreningen sitt årsmöte på Båvens Spinnhus AB med tema ull. Birgit Sturesson, Leicesterfårföreningens ordförande berättar.
Trots covid-19 risken deltog ett drygt 25-tal medlemmar. Mycket handspritande blev det, men det vackra sommarvädret gjorde det möjligt att vistas utomhus och hålla avstånd. Värd var Karin Strömberg-Lundqvist, VD för Båvens Spinnhus AB som hon ansvarar för sedan ett år tillbaka. Under två intensiva dagar erbjöds vi kunskap om de 10 moment som görs från det att ullsäcken töms, tills det att ullen blivit slutprodukter som kardflor och en mängd olika sorters garn. Spinneriet har en rad maskiner importerade från Canada, som möjliggör spinning av ull från 5 kg.
Årsmötet-2020-gruppbild
Drygt 25 personer deltog, så alla är inte med på gruppbilden. Foto Arne Sturesson
Från medlemmar hade ull lämnats in från de tasmanska leicesterlammen, som via embryoimport föds i Sverige våren 2018 och 2019. Resultatet var gott, men det fanns klara skillnader i ullens egenskaper mot de svenska leicesterfårens ull, ansåg Karin och Kerstin Karlén. Ja, det var även skillnader i resultatet av gotlandsuppfödda lamm och de från mellansverige.
Carin-Strömberg-vd-på-Båvens-Spinnhus-visar-det-första-garnet-som-spunnit-från-tasmanska-leicesterlamm.
Karin visar det första garnet som spunnits från tasmanska leicesterlamm. Foto Arne Sturesson
Vid årsmötet omvaldes hela styrelsen med ordf. Birgit Sturesson, Göran Nästorp, Magnus Gröntoft, Marie Rydin Andersson och Anna Alm, ersättare Inga-Greta Nilsson och Dag Stenkvist.
Svenska Fåravelsförbundets ordförande Gudrun Haglund Eriksson gästade årsmötet under eftermiddagen, och vi gavs information om aktuella frågor som förbundet arbetar med. Inte minst rovdjursläget oroar Gudrun liksom vår förenings medlemmar. Under Gudruns drivande ordförandeskap kan det konstateras att förbundet arbetar med bredd och kraft för oss alla som har djurslaget får. Att Gudrun själv även har en flock leicester känns extra hedrande!
Birgit-Sturesson,-Gudrun-Haglund-och-Carin-Strömberg
Birgit Sturesson, Leicesterfårföreningens ordförande, Gudrun Haglund, SF och Karin Strömberg, Båvens Spinnhus. Foto Rose-Marie Billefält
På söndagen fortsatte arbetet med färdigställandet av ullgarnet och vi kunde följa de processer som slutligen ger produkten. Men, påpekade Karin, garnets egenskaper är inte färdiga förrän det stickats och tvättats. Hon slog ett slag för att den allra mesta ullen kan användas och visade på tråkig, sträv lårull som förvandlats till slitstarka mattor och plädar till hundar. Kasta inte bort ullen uppmanade hon oss!
Carin-demonstrerar-undret-att-en-oansenlig-tuss-ull-kan-bli-så-fint-garn_0640
Båvens VD Karin Strömberg-Lundqvist demonstrerar undret hur en oansenlig tuss ull kan bli ett så fint garn. Foto Arne Sturesson
På spinneriet bygger man nu om för att också kunna färga garner, vilket ger möjlighet att utnyttja även den ull som inte har den rätta färgen och tonen. Under helgen hölls också visning av medlemmars prisbelönta skinn och exempel på färgad, exklusiv nappa från leicestertackor och vinterlamm. Nappaskinnen av leicester var mycket smidiga och vackra. Ett nytt alternativ kanske när pälskvalitén inte är tillräckligt god.
Detta årsmöte 2020 öppnade mångas ögon för hur värdefull leicesterullen är. Båvens Spinneri, kan vidarförädla vår ull till unikt vitt och glänsande garn och andra produkter. Karin uppmanade oss att hantera ullen väl vid klippning och inte kasta den. Ull från leicesterfår kan nyttjas till många intressanta produkter. Spännande affärsidéer framkom på samma sätt som nu sker med den grå pälsullen.
Sträckverket-lägger-fibrerna-parallellt-och-drar-ut-förgarnet-inför-spinningen.
Kerstin Karlén visar sträckverket som lägger fibrerna parallellt och drar ut förgarnet inför spinningen. Foto Arne Sturesson
Från föreningen kan vi bara tacka för en fantastisk helg i Sparreholm och tipsa andra fårföreningar om besök på detta spinneri, en pärla vid sjön Båven. Jag rekommendera ett besök på anrika Sparreholm slott för boende och mat i slottmiljö.
Birgit Sturesson, 070 234 25 82
Båvens Spinnhus AB, Sparreholm, Flen