Gård & Djurhälsan, Elitlamm och Fåravelsförbundet skapar gemensam djurhälso- och uppföljningsplattform till framtidens fårföretag!

I skrivande stund har arbetet startat med att bygga en förnyad djurhälso- och produktionsuppföljning för oss svenska lammuppfödare.

Glädjande är att det är 3 parter som går in i projektet med fullt engagemang. Gård & Djurhälsan med stor rådgivningskompetens på framförallt djurhälsofrågor, Elitlamm med Ulf & Britt Andreasson som förestår ett stort mått av datakompetens och framsynthet, samt Fåravelsförbundets representanter som företrädare för svenska lammuppfödarkåren.

Våra gemensamt uppsatta mål är att förmedla mer kunskap till producenten samt att förenkla uppföljningen av djurhälsa och produktionsekonomi genom en rad åtgärder i animaliebranschens vassaste dataprogram Elitlamm.

Karin Lindqvist Frisk, Gård & Djurhälsan:
Fårhälsoprogrammet (FHP) har varit ett väldigt bra verktyg för både fårägare och veterinär, men nu behöver det moderniseras för att hänga med i tiden rent programmeringsmässigt. Genom att plocka in de bästa delarna från Fårhälsoprogrammet i Elitlamm så kommer vi både att nå fler djurägare men också locka till användning under hela fåråret samt öka användarvänligheten genom att djurägaren bara behöver logga in på en plats.

Många av de viktigaste nyckeltalen inom lammproduktionen är samma för både hälsa och produktion och det känns därför helt rätt att bidra med vår kompetens inom fårhälsa för att hjälpa till att utveckla Elitlamm till en produkt som håller en standard för framtiden istället för att köra två parallella spår med FHP och Elitlamm var för sig.

Intentionen är att göra det lätt för djurägaren och rådgivaren att identifiera starka och svaga sidor i produktionen så att produktions- och hälsofrämjande åtgärder kan sättas in där de gör mest nytta.

Ulf Andreasson, Elitlamm:
Vi vill att Elitlamm ska kunna peka ut starka och svaga sidor i besättningen. Inte bara när det gäller tillväxt, slaktresultat och annan produktionsuppföljning, utan även när det gäller hälsa och ekonomi. Det här är inget som man gör en gång om året utan snarare något som man som djurägare ska kunna arbeta med under alla delar av fåråret. Elitlamm ska kunna tala om hur man står sig jämfört med tidigare år, jämfört med de mål man satt upp och vad andra besättningar uppnår. På köpet kommer Elitlamm kunna ge ett utmärkt underlag när veterinär eller rådgivare anlitas av besättningen.

Magnus Jönsson, Svenska Fåravelsförbundet:
Elitlamm Analys kokas ner tillsammans med Fårhälsoprogrammet, och vi skapar ett uppföljningsprogram för framåtsyftande uppfödning på våra gårdar som blir mer lättillgängligt via Elitlamm.

Elitlamm har länge varit ett viktigt verktyg i besättningarna för att hålla koll på sina djur, men det har varit lite svagt att visa på trender och förändringar i besättningen över tid. Detta hoppas vi på att kunna ändra nu.

Fåravelsförbundet har länge haft ett långsiktigt engagemang i Elitlamm. Med vårt relativt nya delägande i Gård & Djurhälsan har vi också gjort det tydligt att detta bolag inte enbart ska bedriva veterinärrådgivning utan även produktionsrådgivning. Nu knyter vi ihop säcken. Med våra resurser och erfarenheter i Elitlamm och Gård & Djurhälsan har vi nu alla möjligheter att skapa de viktiga verktyg som behövs för alla fårägare och rådgivare som vill förflytta sig framåt.

Ulf Andreasson igen:
Arbetet i Elitlamm är redan igång. Förutom att det skapas helt nya delar så kommer det märkas att vi fått in ny kompetens från Gård & Djurhälsan. De finns även en del mjuka värden i programmeringsarbetet som vi tar höjd för. Vi vill göra framtidens Elitlamm mer 3-dimensionellt.

fhpnytt

Text: Elof Nilsson, Karin Lindqvist Frisk, Ulf Andreasson
Foto: Einar de Wit

Information till dig som är FHP-användare

FHP i sin nuvarande form kommer att stängas ner från och med 2017. Detsamma kommer ske med Elitlamm Analys.

Under ”byggtiden” kan vi inte hålla igång FHP och Analys, istället kommer de bästa delarna av dessa program att integreras med Elitlamm.