Gott nytt får-år!

veckobrev

3 november 2017 | Får-året ser inte likadant ut överallt, både för att vårt land är långsträckt och beroende på de olika produktionsformer som numera finns. Men nu när klockan ställts om till ordinarie tid och ensilaget börjar serveras känner åtminstone jag att det nya får-året stundar.

Dokumentation från ordförandekonferensen har sänts ut till mötets deltagare. Britta har redan fått viss respons, och vi hoppas att fler tar sig tid att återkoppla!

Se Claudia och hennes får på ATL-TV. Priset på ull är på väg upp från en låg nivå, det finns pengar att tjäna på att satsa på bättre kvalitet. Inslaget om ull börjar 2.30 in i programmet, men man kan även lära sig något om svensk odling av pumpa som avhandlas före ullen, och passa på att titta på provkörning av ny Case när man ändå är igång. Ullkartan som nämns i inslaget finns här.

Stiftelsen Svensk Fårforskning har haft styrelsemöte. Projektet Avelsvärden för svenska korsningsfår har nyligen avslutats, slutredovisningen och slutrapporten godkändes av styrelsen. Projektet Beräkning av totalindex för den svenska fåraveln har kommit in med en delrapport och man beräknar att projektet ska vara genomfört och avslutat hösten 2018. Ett tredje aktuellt projektet Ökad kunskap om svensk lammköttskvalitet är slutfört och examensarbetet är publicerat. Läs mer här. Examensarbetet ska även översättas till svenska och SSF inväntar slutrapport från projektet.

Vi har haft ett möte med Stiftelsen Svensk Lantbruksforskning där vi diskuterade hur vi ska gå vidare för att delge forskningsvärlden inom vilka områden vi anser att forskning behövs. Och vidare hur man ska nå ut med forskningen, så att den kommer till nytta på gårdarna.

Arbetet på seminstationen i Alebäck rundas av med städning och de allra sista doserna lämnar stationen idag. Alla försändelser verkar ha kommit lyckligt fram till slut, även den som skickades som expressbrev med posten.

Svar på en remiss angående vaccinering mot mjältbrand och ett yttrande om en remiss av förslag till ändring av Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd har sänts till Jordbruksverket.

Elitlammfakturor skickas idag via mail till de användare som hör till denna fakturaomgång.

Vi är ledsna att behöva meddela att den utlovade ankomsten av Fårskötsels megastora jubileumsnummer är några dagar försenad. Så ingen jubileumsläsning under helgen tyvärr, men till veckan ska den komma. Trevlig läsning önskar SF och redaktionen!

Sugen på att laga något extra gott till helgen? På Årets kocks hemsida finns några vinnarrätter med lamm som ser lockande ut och som av anvisningarna att döma inte är svårlagade. Det enkla är ofta det godaste. Behövs ytterligare inspiration går man med fördel till Svenskt Kötts receptsamling.

Trevlig Allhelgonahelg önskar SF!

pixbay
Nu ska Team Semin hem och seminera sina egna tackor som fått instruktioner att börja brunsta till helgen. En liten semester sen kanske? Foto Pixabay

duke

Och jag utmanar härmed Duke. Förutsättningarna är följande: nio tackor, sju semindoser, en nyklippt och taggad bagge som tackorna ännu så länge inte har bevärdigat med en blick. Vem får flest lamm till våren, han eller ”jag”? Foto Anna Bergström

Sammanställt av Anna. Vill du få veckobrevet till din epostadress? Skicka mig ett meddelande.