Guldbagge 2019 tilldelas Fårklippare Matilda Andersson från Österbymo

Det är nu fjärde året FÅReningen FÅRfest i Kil delar ut sitt stipendium, som förutom en penningasumma om 10 000 SEK består av en Guldbagge.

Motivering:
Matilda är en fantastiskt duktig fårklippare med god hand och stor omsorg om fåren hon klipper.  Hon har ambitioner att föra fårklipparyrket till en högre nivå i framtiden genom att i samarbete med Svenska Fåravelsförbundet anordna utbildningar i ullkunskap för både fårägare och fårklippare. Dessutom samlar hon också in, säljer och vidareförädlar ull och är den första kvinnliga ordföranden i Svenska Fårklipparförbundet. Hennes arbete kommer att få en stor betydelse för att höja värdet på den svenska ullen nu och för lång tid framåt.
FÅRfesten vill genom att tilldela Matilda Guldbaggen 2019 också lyfta fram vikten av engagerade fårklippare för att producera ull av hög kvalitet!

Fårfest i Kil: Guldbagge 2019 tilldelas Fårklippare Matilda Andersson från Österbymo ››