Information från Arena svensk ull om projektet Affärsmodeller för hantering av svensk ull

Projektet ska utveckla en affärsmodell för att öka användningen av svensk ull. Det innefattar flera delar i ullens förädlingskedja som insamling, sortering, klassificering och försäljning av svensk ull. Projektledare Titti Strömne berättar att de har startat upp piloter på ett par olika ställen i Sverige.

I östra Sverige har projektet bildat en arbetsgrupp med Stockholm-Uppsala Fåravelsförening, Rodens Ullbruk och en ullrådgivare. Dels kartlägger gruppen utbudet av ull – vilken ull finns i området och vill fårägarna sälja den till en ullstation? Utöver det planerar gruppen en kartläggning av inköpare av råull. Vilken ull samt i vilka kvantiteter finns intresse från marknaden att köpa?

Projektet vill också hitta en entreprenör och en investerare som är intresserad av att driva en för Sverige stora mått större ullstation. I Axfoundations projekt The Swedish Wool Initiative räknade Chalmers på volymer om 100 ton insamlad råull per år. Vet du någon som vill in i eller ser möjligheter i ullbranschen? Tipsa gärna på info@arenasvenskull.se.

I västra Sverige har projektet kuggat i ett ullinsamlingsinitiativ på Strömma Naturbrukscentrum som projektet Ull som resurs påbörjade 2022. Strömma arbetar med att anpassa lokaler till ullinsamling. I kontakt med Sjuhärad Fåravelsförening finns fårägare i området är intresserade att lämna in ull på Strömma. Västkustens ullinsamling är också en viktig samarbetspart.

Vill du kontakta projektledare Titti Strömne direkt? Mejla titti@arenasvenskull.se

Bilden visar betande svenska finullsfår. Foto Titti Strömne