Internationell jämförelse av regler för gödsling och växtnäring

Källa: Jordbruksaktuellt
I en ny sammanställning har gödslings- och växtnäringsregler för länderna runt Östersjön jämförts, och man har hittat både olikheter och likheter. Detta rapporterar Greppa Näringen.

Samanställningen har utförts inom projektet Manure Standards, och arbetet har samordnats av det finska institutet LUKE. Då förutsättningarna skiljer sig mellan länderna är syftet med jämförelsen att den ska vara lärorik och ge inspiration.

EU:s nitratdirektiv
Att alla länder, utom Ryssland, är medlemmar i EU skapar likheter då medlemmarna bland annat måste rätta sig efter EU:s nitratdirektiv. Direktivet innehåller regler för exempelvis lagring av stallgödsel, förbud mot vinterspridning samt portalparagrafen om max 170 kilo kväve per hektar för organisk gödsel per år. Däremot har Danmark ett undantag, och tillåter 230 kilo kväve per hektar på gårdar med nötkreatur och Finland har en begränsning där max 35 av dessa 170 kilo kväve per hektar får tillföras på hösten.
Fler skillnader

I rapporten fann man även flera skillnader.

Rapporten
Luke: Legislation and voluntary actions regulating manure fertilization in the Baltic Sea Region ››