Italien: Djur dör i området som drabbats av jordbävning, snö och kyla

Många djur har dödats eller skadats till följd av onsdagmorgonens jordbävning i centrala Italien. Både på grund av kollapsade lador efter ett massivt snöfall, och på grund av att man inte kunnat ta sig fram till sina djur för att utfodra dem.

Den italienska bondeföreningen Coldiretti säger att många djur har dött i området, där jordbruk står för en stor del av ekonomin. Ett stort antal får och kor lider i kylan.

Enligt Coldiretti har endast 15 % av de anläggningar som skulle behövas för att skydda djuren slutförts och bönder vet inte var de ska ge sina kor, grisar och får skydd från kyla och snö. De tvingas att stanna kvar ute i kylan, eller inhysas i osäkra byggnader som riskerar att kollapsa under tyngden av snön och de senaste skalven. I regionen Marche finns det minst 600 kor och 5000 får fastnat i snön utan tak över huvudet, och siffran är troligen en underskattning eftersom många gårdar i de områden som drabbades av jordbävningen är avlägsna och onåbara på grund av snö. Mjölkbilar har inte gjort sina rundor på flera dagar på grund av snö som blockerar vägarna. Arméns tillkännagivande att den kommer att ingripa för att öppna upp vägar är därför välkommet.

Hela artikeln
Ansa: Missing Marche farmers found ››