forbundsnytt
Vid SFs Åsstämma i Mora 2019 antogs motion 1 som hade titeln Juridiska och ekonomiska konsekvenser med resistenta parasiter vid köp/försäljning. Det arbete som gjort under året med att söka svar på motionens frågeställningar redovisas här.

Motion 1 2019 Juridiska och ekonomiska konsekvenser med resistenta parasiter vid köp/försäljning

Bakgrund
Resistenta parasiter (RP) finns numera i landet och den som drabbas kan lida en mycket stor ekonomisk förlust.
Diskussion kring spridning av RP har kommit igång men den tar inte upp den juridiska och försäkringsfrågan.
Yrkande
– Att SF undersöker och publicerar de juridiska och försäkringsfrågorna som kan uppstå mellan köpare och säljare vid köp/försäljning av djur med RP
Frågeställningar
1a) Köparen frågar säljaren om det finns RP och den svarar att det inte finns, men ljuger eller vägrar svara?
1b) Köparen frågar säljaren om RP men den har ej koll?
2a) Är då säljaren ersättningsskyldig för köparens ekonomiska förlust?
2b) Täcker säljarens ansvarsförsäkring detta?
3a) Gäller köparens besättnings eller lantbruksförsäkring, när RP kommit in i besättningen?
3b) Vad är köparens ansvar för att få ut ersättning?
Motionen insänd av Östgötalamm

Resultat av arbetet med Motion 1 – 2019

Juridiskt har man som livdjursköpare mycket små möjligheter att reklamera, häva ett köp eller få ekonomisk ersättning om det visar sig att ett inköpt djur har resistenta parasiter. Det finns i dagsläget heller inga försäkringslösningar som täcker ekonomisk förlust vid inköp av resistenta parasiter.
Enligt de jurister vi vidtalat är möjligheterna att använda lagen mycket begränsade. Om någon lag överhuvudtaget ska kunna tillämpas vore det att pröva ansvarsdelen i skadeståndslagen som ett enskilt ärende, om säljaren varit försumlig alternativt uppenbarligen ljugit. Men detta är hittills inte prövat, och något prejudikat kan det enligt våra jurister inte bli om det prövas via skadeståndslagen. Om en säljare skulle fällas är det inte säkert att ett ev försäkringsbolag ersätter skadan.
Detta gör att livdjursköparen själv måste vidta försiktighetsåtgärder för att skydda sin besättning. Att upprätta ett köpekontrakt mellan säljare köpare där man kommer överens om vad som gäller om resistenta parasiter påvisas efter behandlingskontroll kan vara en möjlig väg att gå, men det gäller i så fall att formulera avtalet så att det är juridiskt bindande.
Vi rekommenderar att alla köpare efterfrågar aktuella analysresultat från den säljande besättningen. Köp inte om oklarheter råder, om inga analyser gjorts eller om säljaren inte vill delge resultaten.
Ett absolut råd är att köparen håller djuret i karantän enligt Gård & Djurhälsans rekommendationer (4 veckor), att en behandlingskontroll görs 7−10 dagar efter utförd avmaskning och att analysen inkluderar odling av larver. Detta för att säkerställa sin besättning så långt det är möjligt. Om köparen inte följer karantänsrekommendationerna vilar ansvaret på köparen.
Detta tål att upprepas: Köp inte om oklarheter råder, om inga analyser gjorts eller om säljaren inte vill delge resultaten.
Svenska Fåravelsförbundet
Styrelsen