Klä sig i ull, eller frysa

2 mars 2018 | Vinter i hela Sverige, rätt härligt som omväxling. Men slitsamt för de som lammar nu, och alla andra som inte kan komma undan kylan. Veckan har mestadels ägnats åt förberedelser inför Fårfesten och åt att hålla igång arbetet på gårdarna trots snöryra och ihållande nordan.

entre
Foto Team SF i Kil

Den stora varma folkfyllda älskade Fårfesten i Kil startar idag och många är där. SF finns på plats och idag har filmer som tagits fram för projektet med syfte att sprida kunskap om ull och skinn premiärvisats.

Filmerna kan ses på vår Youtube-kanal. Fler filmer och kortare klipp kommer att släppas efterhand!

Vi har skickat ut ett pressmedelande för att berätta om foldern (den ni fick tillsammans med medlemsfakturan), filmerna, ullbibliotektet och andra saker som nu görs för att höja kunskapen om ull. Nu jobbar vi på att få se mer hoppfulla rubriker om ull i media. Kunskap ska vända trenden för svensk ullkonsumtion!

Ny statistik om import och export av kött har släppts i veckan. Totalt sett minskar köttkonsumtionen, men lammkonsumtionen ökar. Ökad import och ökad inhemsk produktion betyder att konsumenten fortsätter att äta mer lammkött. Nu äter visserligen inte svensken mycket lammkött per capita, det handlar om 1,86 kg/person, men det är tydligt att konsumenten ser mervärden i vår produkt trots veggotrender, klimatdebatt med mera. Den svenske lammbondens kärnvärden står starka.

Viltskadecenter har släppt statistik för 2017. Under 2017 dokumenterades vargangrepp på 155 får och 1 nöt. Full statistik är ännu ej publicerad, väntas komma om några veckor.

varg2017

I Askersund och i Östergötland har det hållits möten om hur det är att leva med rovdjur inpå knutarna. Vi märker av att det finns en stor oro för angrepp, runt ersättningsnivåerna och med anledning av aktivism och konflikter runt rovdjuren. Många hör av sig och det är ni välkomna att göra. Vi jobbar hela tiden på olika fronter med de här frågorna och behöver förstås veta hur det här påverkar er vardag.

Världen över används en mängd olika permanenta åtgärder för att förebygga rovdjursangrepp på tamdjur. Få av metoderna är dock utvärderade ordentligt. Vilskadecenter har på sin hemsida en översikt över olika permanenta åtgärder som kan förebygga angrepp på tamdjur. Intressant och väl värd att studera. Missa inte infografiken över sex vetenskapligt dokumenterade metoders effektivitet.

CAP är under omarbetning och branschen har fått frågan om vilka ersättningar i pelare 2 som är viktigast. Vad tycker du är viktigast? Kompensationsstöd, betesmarksstöd, vallstöd, EKO-stöd, annan miljöersättning, djurvälfärdsersättning, investeringsstöd, startstöd till unga lantbrukare? Det går an att tala om vad man tycker, kontakta Magnus J eller Elof.

Skinn-SM hölls i Tranås i söndags. Tack Karin Wennås för text och bilder! Listan över prisvinnarna finns på Gotlandsfårföreningens hemsida och den är extra intressant i år tycker jag, då man anger fader till vinnande pälsar (eller så har jag missat detta tidigare år). Genialt ju. Genom SFs seminverksamhet finns några av dessa fäder tillgängliga att använda för många, något vi måste erkänna oss både stolta och glada över. Första och andra placering i största klassen vanns av avkommor till seminbaggen Gannarve TEO. Magnus H var på plats för att föreläsa om semin och delade även ut diplom till seminbaggars ägare och uppfödare som fanns på plats.

Elof passade på att samla riksdomargruppen till ett möte i Tranås, när hela pälseliten befann sig på samma plats.

Nästa vecka presenteras vinnarna i Jordbruksverkets tävling Sveriges smartaste djurstall.

uppbullat
Vi har bullat upp i vår monter. Vi ses där! Foto Team SF i Kil

gissabajset
Tävla i vår monter. Foto Team SF i Kil

waller
Vi och fåren har hängt ihop länge. Från Alan Wallers föredrag under Skinn-SM. Foto Elof Nilsson

utsikt
Nyfödd och nyfiken på världen. Foto Ulf Ekholm

Elof tar sig den konstnärliga friheten att skildra vädret ur en ny vinkel. Snyggt.

Sammanställt av Anna