Klippan Yllefabrik fyller 140 år – lanserar kollektion av svensk ull

– Under 2020 kommer vi lansera en kollektion gjord av svensk ull. Dessutom kommer vi att ta fram ytterligare en specialkollektion av återvunnen ull – det är spillmaterial från vår produktion, avslöjar Pernilla Roos, vice vd och delägare.

Familjeföretaget Klippan Yllefabrik firar 140 år under 2019. Sedan 2003 drivs företaget av femte generationen Magnusson genom syskonen Petter Magnusson och Pernilla Roos. Det anrika textilföretaget har sedan generationsskiftet ökat omsättningen med uppemot 100 miljoner kronor och varje år säljs cirka 600 000 plädar. Nu tar Klippan sats med ökat fokus på hållbarhet och svensk ull.

Ullen i Klippans produkter kommer främst från Nya Zeeland, men företaget har även produkter med Gotlandsull. Och just svensk ull kommer alltmer framöver hos Klippan. Under 2020 planerar företaget att lansera en hel kollektion enbart baserad på svensk ull från olika gårdar runt om i Skåne och Halland.

Hela artikeln
TEKO: Klippan Yllefabrik fyller 140 år – lanserar kollektion av svensk ull ››