Köparens marknad på Baggauktion i Uppsala

Text och foto Karin Wennås

Det var köparens marknad när Baggauktion Mälardalen höll sin sjätte auktion i Uppsala onsdag 26 september. 28 baggar och två tacklammsgrupper av raserna leicester och gotlandsfår auktionerades ut. Besökarna kunde fynda fina livdjur till låga priser.

Om det var brist på vinterfoder efter den torra sommaren, eller något annat, som var boven är svårt att veta, men köptrycket var lågt och auktionisten Kjell Nilsson hade ett styvt jobb att få publiken att bjuda.

Många baggar med mycket fina egenskaper gick för utropspriset 4 500 kr eller strax över. Högst betald blev en ungbagge från Stockby gård i nordöstra Uppland, som gick för 19000 kr, följd av en från Hamléngården utanför Enköping som ropades in för 16500 kr.

Malardalen18_1
Katalognr 10 från Stockby i Uppland blev dyrast på auktionen och ropades in för 19000 kronor.

Men det var ändå glada miner under auktionen. Särskilt glad var nystartade fåruppfödaren Huruy Ghebrehiwet från Stockby, strax utanför Östhammar. Det var hans bagglamm med katalognummer 10 som blev auktionens bäst betalda djur, och även röstades fram av publiken till auktionens vackraste djur. Samma bagge fick även HK Scans hederspris för djur med bästa slaktkropp.
– Härligt att få ett kvitto på att allt mitt slit med stängselarbete i sommar har lönat sig, sa en glädjestrålande Huruy med famnen full av hederspriser och blommor.

Malardalen18_2
Baggauktionens största leende satt på Huruy Ghebrehiwet från Stockby utanför Östhammar. En av hans baggar såldes för auktionens högsta pris 19 000 kr, röstades fram som publikens favorit och fick dessutom HK Scans hederspris för bästa kropp. T vJosefin Back, HK Scan, och Barbro Nord, auktionsordförande.

Gotlandsfårsföreningens hederspris för bagge med bästa pälsegenskaper gick till Gun-Maj Romar från Kambo gård i närbelägna Björklinge. Hennes bagglamm med katalognummer 10 blev ett riktigt fynd för den köpare som ropade in honom för bara 5 500 kr. Priset delas ut till den bagge på auktionen som har allra bäst poäng på sina lockar och sitt pälshår, egenskaper som är hett eftertraktade i aveln.

Kjell Nilsson från Gotland är Baggauktion Mälardalens ”ständige utropare” och i år fick han göra ett eget litet framträdande innan själva auktionen. Tillsammans med Jenny Andersson driver han Graute fårgård, och det var tack vare dem som det serverades lamm till huvudrätt på Nobelfesten i fjol. Ytterfiléer från många hundra lamm gick åt, berättade Kjell, och i gårdsbutiken hade de all möda i världen att försöka bortförklara för kunderna varför de hade varken kotletter, racks eller filéer i kyldiskarna på hela sommaren. På kuppen blev de utsedda till Årets Fårföretagare av Fåravelsförbundet, och som extra krydda på moset blev de inbjudna att representera Gotland vid en kungamiddag på Stockholms slott för ett par veckor sedan.
– ”Fredagsmys”, som Kungen sa, berättade Kjell, som hade en livlig diskussion om jordbruk och fårproduktion med Carl Philip under middagen.

Längre artikel kommer i nästa Fårskötsel.

Malardalen18_3
Så ska en vacker gotlandsfårsbagge se ut. Kambo Birk från närbelägna Björklinge fick Gotlandsfårsföreningens hederspris för sina utmärkta pälsegenskaper; lagom stora och jämna lockar samt ett silkigt och glansigt pälshår.