Köparnas marknad på baggauktion

Föreningen Baggauktion Mälardalen har hållit sin femte auktion sedan starten 2013, och den här gången hade man ett rekordstort antal utrop med 47 baggar och 21 tacklamm av raserna gotlandsfår och leicester.

Publiken i ridhuset vid Lena prästgård i Vattholma utanför Uppsala var också rekordstor, men köplusten var mindre. Ett tiotal baggar och fyra tacklamm blev osålda. Dyraste baggen gick för 32 000 kronor, och medelpriset för bagglammen blev 8 000 kronor. Många gick för utropspriset 4 500 kr. Köparna kunde göra fina fynd bland de djur som bjöds ut.

Eftersom det var femårsjubileum delades ett specialpris ut till den fårbesättning som deltagit med flest djur under auktionsåren. Det var en långväga gäst som fick ta emot det, Anna-Carin Sundqvist från Avan utanför Luleå. Under åren har hon bidragit med 21 baggar till Mälardalsauktionen.

Text och foto: Karin Wennås

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gotlandsfårsföreningens pris till baggen med de bästa pälsegenskaperna gick till katalognummer 18 Gannarve från Marianne och Lars Nobell, Gammelgarn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

”Publikens favorit” röstas varje år fram av auktionsbesökarna, och i år gick det till katalognummer 39 Granboda Atlas från Strängnäs. Uppfödare Inger Nilsson.

2017-10-09