Kort rapport från Förstudie Svenskt Lamm

Förstudie Svenskt Lamm, finansierad av Branschutvecklingspengen och Kaj Sjunnessons minnesfond, fortsätter sitt arbete. Förstudien som SF är en av initiativtagarna till, är en samverkan i hela värdekedjan för att identifiera behov av åtgärder för att nå en ökad svensk lammproduktion.

Vi arbetar med att hitta möjligheter för finansiering av prioriterade och långsiktiga åtgärder för att öka svensk lammproduktion. Det långsiktiga målet är förstås en konkurrenskraftig och lönsam svensk lammproduktion.

Referensgruppen har haft möte för att diskutera ytterligare prioriteringar och fortsatt arbete baserat på de kartläggningar som gjorts i form av enkäter till producenter och på den dialog vi hade tillsammans med slakterier, handel och producenter i Stockholm den 8 december. Ännu återstår prioriteringsarbete innan vi kan sätta ned foten för vad en kommande satsning på ökad svensk lammproduktion kan och behöver omfatta.

Efter ytterligare dialog med Kunskapsnav Animalieproduktion så är vi väldigt glada att berätta att Kunskapsnavet, som etablerar kontakter med samtliga branscher, frågat om vi kan agera sk Analysgrupp inom Kunskapsnavets fortsatta arbete. Referensgruppen i förstudie Svenskt Lamm har alltså därmed fått ytterligare ett viktigt uppdrag, som samarbetspartner och bollplank i kommande arbete inom Kunskapsnavet. Mycket bra är också att man från Kunskapsnavet ställer sig positiva till att ta ett ansvar för några av kunskapsförmedlingsfrågorna som vi identifierat behov av i förstudien.

Vi ser fram emot fortsatt samarbete både inom förstudien, men också i en längre framtid, då arbetet som ska ske inom Kunskapsnavet är viktiga för hela animalieproduktionens kunskapsförsörjning.

I Referensgruppen/Kunskapsnavets Analysgrupp får och lamm, finns representanter för SF, LP, Svenska Köttföretagen, Gård & Djurhälsan och LRF Kött.

Text Erica Lindberg, foto Gudrun Haglund-Eriksson