Vill du lämna synpunkter på de nya nordiska näringsrekommendationerna?

På måndag den 16 januari 2023 är det deadline att skicka in sina synpunkter på NNRs andra bakgrundspapper om hållbarhet. Ta gärna chansen att göra det! Svenskt Kött som grundligt har satt sig in i frågan förklarar här varför.

Kommittén och experterna som är ansvariga för att ta fram nya nordiska näringsrekommendationer, NNR2022, som än mer ska ta hänsyn till miljömässig hållbarhet, värdesätter inte svensk matproduktion. I de förslag som har presenterats hittills spelar det ingen roll om köttet vi äter kommer från Sverige eller är importerat. Oavsett köttets ursprung så måste både konsumtionen och produktionen minska, skriver författarna till det senaste bakgrundspappret om miljömässig hållbarhet för Norden och Baltikum.

NNR2022 kommer direkt att påverka den mat som serveras i de offentliga köken, som skolor och inom äldreomsorgen, men också våra nationella kostråd – och därmed både den mat som konsumeras och produceras i Sverige. Det är därför viktigt att så många som möjligt känner till att processen pågår.

Författarna till bakgrundspappret skriver vidare att en minskad köttproduktion i Sverige skulle kunna öka markerna som kan användas till att odla mat till människor. Vi vill understryka att det inte är så enkelt. Den absoluta merparten av fodret som odlas i Sverige är gräs (vall). Vallen odlas till största delen på de jordar där det inte går att odla annat än gräs på grund av jordens beskaffenhet. Sådan jord har vi mycket av i Sverige och den marken kan inte användas till att odla mat till människor. Ni hittar mer information om svensk markanvändning på Svenskt Kötts hemsida.

Det är också viktigt att påpeka att NNRs författare använder sig av global statistik för att analysera regional matproduktion. Vi vill i stället uppmuntra författarna att använda sig av nordisk och baltisk statisk för att ge en rättvisande bild.

NNRs andra hållbarhetspapper finns att läsa här

Skicka in dina synpunkter om NNRs bakgrundspapper om hållbarhet här

Foto Thomas Eriksson