Lars och Marianne Nobell, Nobell Lammgård, Katthammarsvik

Nominerad av Gotlands Fåravelsförening

GotlandFotoRobertKrol

Lars och Marianne Nobell med Peggy, Gen och Inez.
Foto Robert Krol | Hämta högupplöst ››

På Nobells gård i Gammelgarn på Gotland, bedriver Lars och Marianne lammproduktion med inriktning på god djurhållning och naturvård. Målet är att avla fram bra djur som producerar vackra lammskinn och fårskinn samt ett smakrikt kött.

I dagsläget har de ca 140 tackor och samt avelsbaggar av rasen Gotlandsfår. Tidigare har de även haft suffolk men slutat med det under det senaste året. Besättningen har även varit större tidigare men med ålderns rätt minskar de ner.

De har arbetat i över 30 år med lamm och med ett växande intresse för kvalitetskinn. Ett arbete med nogrant urval av djur för att få fram de bästa möjliga lammskinnen. Detta har under de senaste åren gett resultat i form av flera utmärkelser. Gården har tre år i rad blivit vald till ”Årets Svenska skinnbesättning” samt ”Årets Gotländska skinnbesättning” 2011, 2012, 2015, 2016, 2017, 2018, två 2:a placeringar 2013 och 2014. Gården har även sålt den hittills dyraste baggen i Sverige ”Gannarve Malte 15108” på baggauktion i Sjonhem Gotland 2015.

Hemsida ››

Motivering:
Gotlands fåravelsförening nominerar Lars och Marianne Nobell till Årets fårföretagare. Vid Gannarve i Gammelgarn driver de pälsfåravel som ständigt utvecklas och lyckas vara på topp i bedömningar år efter år. Deras noggrannhet och fingertoppskänsla inspirerar. Att även ett torrt år som 2018 lyckas hålla kvalitén på päls genom en lyckad avvägning med foder och mineraler mot naturbetet är imponerande. Vid årets SM lyckades man också för första gången placera sig inom kategorin vita skinn, ytterligare ett bevis på att man utvecklas med sin tid.

De är också några av de starka namnen bakom den framgångsrika årliga baggauktionen på Gotland och delar frikostigt med sig av sin kunskap. Denna deras strävan efter att kontinuerligt vilja förbättra och utveckla sig gör att Gotlands fåravelsförening vill nominera Lars och Marianne Nobell till årets fårföretagare.