Medlemsträff om att använda och ha nytta av avelsvärden

Varmt välkomna till en kväll om avel och avelsvärdering! En träff för alla som föder upp raser eller korsningar som avelsvärderas. Man kan också ha nytta av kunskapen om man ibland köper in avelsvärderade djur, till exempel baggar till korsningsavel eller korsningsproduktion.

Onsdagen 18 september 2024 kl. 19-21
Digitalt via Teams

Länken har skickats ut via epost till alla medlemmar med epost (som inte har avregistrerat sig för utskick). Kolla inkorgen och ev skräpposten, en påminnelse kom igår ca kl 13. Har du inte fått mailet, kontakta hemsidan@faravelsforbundet.se i god tid innan träffen startar.

Kvällens föreläsare är Anna Törnfelt och Titti Strömne. Båda är lammrådgivare med genuina kunskaper om och stort intresse för avel.

Hur använder vi avelsvärden?

Vi inleder med ett pass om vad avelsvärden är, hur de fungerar och vilken nytta de kan göra i avelsarbetet, oavsett om man har en liten eller stor besättning. Men också vad de inte kan hjälpa oss med.

Praktiskt exempel 1: Jag ska köpa en bagge

Var du hittar viktig information om baggen, hur du vet vilken typ av bagge du behöver och vad baggens siffror betyder i absoluta tal, till exempel i form av tillväxt i gram/dag.

Praktiskt exempel 2: Planera parningar i Baggplan

Ta en titt på framtiden! Elitlammverktyget Baggplan ger bland annat överblick över besättningens avelsvärden och hur de kommer att utvecklas beroende på vilka parningar som görs.

Frågestunder

Alla pass avslutas med en frågestund. Förbered era frågor och skicka i förväg till anna.tornfelt@faravelsforbundet.com, eller fråga spontant under kvällens gång. Båda varianterna går bra.

Ingen anmälan behövs, men boka in datumet i kalendern

En inbjudan med länk till mötet har skickats ut till alla medlemmar via epost.
Har du inte fått inbjudan (skickades den 3 september), kontakta hemsidan@faravelsforbundet.com.

Välkomna!

Träffen är kostnadsfri, öppen för SFs medlemmar och hålls via Microsofts digitala konferenslösning Teams. För att delta behöver man en dator, surfplatta eller smart telefon.