Norge: Katastrof om fåren inte får släppas på bete

I slutet av maj observerades en björn i södra Gudbrandsdalen. Björnen fångades av en vildkamera norr om Tretten i Øyer kommun. På grund av skadrisken har Mattilsynet (Norges livsmedelsmyndighet) påtalat djurägarnas ansvar att vänta med betssläpp så länge björnen är i betesområdet.

Några formella beslut att förhindra bete har ännu inte fattats, men norska livsmedelsmyndigheten har rätt att vidta sådana åtgärder. Syftet är då att förhindra att betesdjur utsätts för rovattacker. Men konsekvenserna av ett sådant beslut kommer att bli enorma, säger Marthe Lang-Ree i Øyer Tretten Sau och Geit.
– Det är helt nödvändigt med bete. Om vi nekas att beta blir konsekvenserna katastrofala. Vi har inte foder för det! Hur ska det ersättas? Vi pratar om stora summor, eftersom det är 5-6000 får i Øyer, säger Lang-Ree till Bondebladet.

Hon påpekar att vissa fårbönder redan har valt att hålla djur inne, efter Mattilsynets uttalande. Men många fårbönder har inte tillräckligt bete hemma, de måste släppa ut fåren.

Aps jordbrukspolitiska talesman Nils Kristen Sandtrøen, som har utmanat jordbruks- och livsmedelsministern i frågan, anser att myndigheterna ger motstridiga signaler. För även om norska myndigheten för livsmedelssäkerhet har uppmanat att dröja med betssläpp, anser Miljødirektoratet att de betesprioriterade områdena är viktiga för att på ett miljövänligt och mycket hållbart sätt att skapa värde och högkvalitativ mat av resurser som annars inte används.

Hela artikeln
Bondebladet: Beitenekt vil være en katastrofe ››