Nu lyfter tackaköttet i Sydost

Den ideella föreningen Exceptionell Råvara har beslutat att ta med lamm- och fårkött på sina Smakmöten (provningar) runt om i landet. Tidigare har bara nöt, gris och fågel testats. Det här är ett resultat av det pilotprojekt som LRF Sydost driver tillsammans med länsstyrelsen i Kalmar län.

– Det är så roligt att vi fick med får- och lammkött på provningarna, säger Rose-Marie Winqvist på LRF Sydost. Det är bland annat genom att toppkockarna på de ”fina” restaurangerna säger att köttet är bra som det sprider sig vidare. Här i Kalmar län börjar vi med att introducera tackaköttet på restaurangerna och förhoppningsvis blir det ett stående alternativ på menyerna.

Det är genom ett idogt arbete som LRF Sydost och länsstyrelsen i Kalmar har fått föreningen Exceptionell Råvara att ta med lamm- och fårkött på sina Smakmöten (provningar) och arbeta med det nationellt. Beslutet om detta togs på föreningens senaste styrelsemöte – ett resultat av det pilotprojekt som vi har drivit i Kalmar län tillsammans med länsstyrelsen, Fåravelsförbundet, Fåravelsföreningarna och KLS Ugglarps.

Kalmar har täten i utvecklingen
I Kalmar län fortsätter vi att utveckla pilotprojektet ”Tackakött ett naturligt gott kött!” genom att introducera tackakött på flera restauranger. Vi kommer att genomföra Smakmöten på restaurangerna en gång på våren och en gång på hösten då proffskockarna kommer att prova olika sorters tackakött och samtidigt ha en dialog med producenterna för att utveckla produkten. Vi hade tänkt att restaurangerna skall laga till en smakbuffé och så långt det är möjligt använda hela djuret; färsrätter, rökta och ev. lufttorkat, hela produkter samt även lite nytänk som pulled sheep till exempel.

I dagsläget är följande restauranger klara:
Kalmar Läns Museum, Kalmar
Postgatan, Kalmar
Slottsholmen, Västervik
Slottsrestaurangen, Kalmar
Hotell Borgholm, Öland
Simon by Smak, Vimmerby

Är du intresserad av projektet?
Kontakta Rose-Marie Winqvist, rose-marie.winqvist@lrf.se, 076-147 06 03
Claes Lövgren claes.lovgren@hotmail.com tel 070 545 97 04

Föreningen Exceptionell Råvara

Exceptionell Råvara är en ideell förening som uppstod när kocken Björn Franzén och journalisten Mattias Kroon ställde sig frågan: Varför finns det inga svenska grisar och kycklingar på de finaste krogarna i Sverige? Är det verkligen omöjligt att föda upp djur med tillräckligt bra kvalitet om det finns köpare som är villiga att betala? Björn menar att projektet är en vädjan från landets toppkockar till producentledet att vara med och utveckla Sverige som mat land av högsta klass. Ur det behovet föddes idén om ett samarbete mellan kockar och bönder, med det gemensamma målet att utveckla exceptionella svenska råvaror. Varje år provar föreningen råvaror av gris, nöt och fågel och numera också lamm och får.

Styrgruppen för pilotprojektet ”Tackakött ett naturligt gott kött” i Kalmar län består av:
Ingeli Ivansson, Södra Kalmar Läns Fåravelsförening
Caroline Hemmingsson Norra Kalmar Läns Fåravelsförening