Nya mästare i fårklippning

Torbjörn Svensson från Gotland vann Svenska Mästerskapen i fårklippning för fjärde gången! Som god tvåa kom Emil Nordin, Gotland och på tredje plats Erik Uhlås, Uppland.
Klicka här för att se ett filmklipp från SM-finalen.

Therese Lindh från Sörmland vann damklassen och fick även ett hederspris som ”Årets Rookie”.
Tvåa kom Monica Brewitz, Götene och eftersom de bara var två stycken i klassen så fanns det ingen trea.
Klicka här för att se filmklipp från SM-finalen i Damklassen.

Vinnare i Svenska Öppna Mästerskapen där alla nationaliteter får tävla blev Darryl Keenan från Nya Zeeland.
Tvåa kom Torbjörn Svensson, Gotland och trea blev Erik Uhlås, Uppland.
Erik Uhlås fick även hederspris för ”Cleanest Pen”, dvs tävlingens bäst klippta djur.
Klicka här för att se filmklipp från finalen i Svenska Öppna Mästerskapen.

Tävlingarna hölls den 18 september 2010 i Bertil Gabrielssons fårhus på Fårö och det var gott om besökare hela dagen och kvällen.

Över 300 lammburgare åts upp och i gårdsbutiken fyndades lammskinn och lammkött av besökarna. Det var ett lyckat publikt arrangemang som hölls samtidigt som FåröNatta som är en återkommande händelse på hösten då restauranger, butiker, gallerier mm håller öppet sent på kvällen och folk åker omkring och äter och umgås.

Emellan själva tävlingsomgångarna klipptes får på flera olika sätt för att visa och underhålla publiken.

Huvuddomaren Martyn Sandercock klippte ett får med ögonen förbundna och George Mudge från England klippte får med gammaldags handsax utan el.
Klicka här för att se filmklipp på George Mudge när han klipper med handsaxen.