Nya Zeeland: Pressat läge för lammproducenter

Efter en mycket dålig start på säsongen för lammproducenter skriver Beef + Lamb New Zealands Phil Smith om vad som händer internationellt, och uppmanar bönderna att be hjälp om de behöver det. Här en förkortad översättning av Phil Smiths brev till Nya Zeelands lammproducenter.

Den dramatiska prisnedgången så här tidigt på säsongen är alarmerande för lammuppfödare. Vi väntade oss bättre priser i år, med tanke på en svagare nya zeeländsk dollar och de löften som givits. Dessa priser är ohållbara och varken bra för lammköttet som produkt – eller för branschen.

Nya Zeelands export av lammkött till Storbritannien liknar förra årets, volymerna av kylda lamm är tillbaka på 10 %. Brittiska fåruppfödare har ökat sin produktion med 7 % jämfört med föregående år och pundet har stärkts gentemot euron, vilket gör brittisk export till kontinenten mindre konkurrenskraftig. Följaktligen är den brittiska marknaden överfylld av brittiskt lammkött.

Vi har också en ung generation som inte kommer att äta lamm, än mindre laga till en lammstek. Det faktum att du kan köpa dubbelt så mycket vitt kött som rött kött till samma pris påverkar också försäljningen av nöt- och lammkött.

År 2050 kommer världens bönder behöva producera mat för att föda 9-10 miljarder människor. FAO uppskattar att efterfrågan på livsmedel kommer att växa med 60 % mellan 2010 och 2050. Produktionen av animaliska proteiner kommer att växa med cirka 1,7 % per år. Köttproduktionen beräknas öka med nästan 58 %, vattenbruk med 90 % och mejeri med 55 %.

Vi har hört dessa berättelser under ett antal år, men vad vi verkligen behöver nu är att avkastningen från den ökade efterfrågan på livsmedel kommer producenterna till del.

Kombinationen av dålig avkastning och den pågående torkan sätter enorm press på oss alla. Var inte rädda för att be om hjälp – det går att få stöd.

Hela artikeln
Beef + Lamb New Zealand: Why is the lamb price falling? ››